- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
408

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KONST.

WALLOT: RIKSDAGSHUSET I BERLIN.

rande öfver taken. Också de nya kyrkorna stäldes vid ofantliga öppna platser,
hvarigenom t. ex. Votivkyrkan i Wien kom att se liten ut. Anläggningarnas
stora proportioner fordrade en motsvarande storlek hos de omgifvande
bygnaderna, liksom äfven hos de monument, som skulle pryda platsen.

Berlin — den nya rikshufvudstaden — gick som sig bör i spetsen för
kolossalbyggandet utan att dock i smak, behag, elegans kunna uppnå Wien.

De förnämsta monumentalbygnaderna äro den nya domkyrkan af Julius Raschdorf samt
riksdagshuset, som Paul Wallot efter många svårigheter och ett oändligt krånglande och
upprepade ändringar af ritningarna fick genomföra. Personligt tillägnande och kombinering af de
historiskt gifna stilarna, djärfhet i formspråket, uppslag, som visa fram till en ny arkitektur af
tysk karaktär finna mästarens landsmän i det stora, i detaljerna saftigt originella verket, som
af utländingar blifvit ganska snäft bedömdt. Bland det originella i bygnaden är kupolen, som
ej är blott en arkitektonisk afslutning utan ett verkligt fönster — af glas med gyllene
infattning — och som oaktadt detta spröda material ej verkar fågelbur utan onekligen monumentalt.

Bland de många öfriga nybygnaderna är att nämna Kunstgcwerbemuseum af Gropius, det
gamla Zeugliaus’ utvidgning till Kuhmeshalle af Friedrich Hitzig, som förut bygt den i lugn,
monumental renässans hållna börsen och därpå riksbanken. Det klassiska Berlin från Schinkels
tid ter sig stillsamt och nästan anspråkslöst i bredd med det nya kejsardömets krafttag.
Bran-denhurgerthor är liten och enkel, medan Siegessäule där utanför är tilltagen i lika väldiga som
klumpiga mått — »proportionerna äro originella», säger Bædeker med förmodligen oafsiktlig
ironi. Viktoria på Brandenburgerthor åker fram efter fyra sedigt gående hästar, lika sedigt lunka
hästarna på Schauspielhaus, medan kejsar Wilhelms segergudinnor dragas af galopperande och
bångstyriga springare. Wilhelm I.s monument jämfördt med Friedrich Jl:s visar hur fordringarna
stigit pä dekorativ, pompös, utbredd, hopad, braskande prakt.

Renässans har blifvit den härskande stilen i Tysklands monumentalbygnader:
Reichgerichts-gcbäude i Leipzig af Hofmann, Albertinum af Canzler och konstakademien af Lipsius i Dresden
justiticpalatsct i München af F. Tliiersch och det nva nationalmuseet därstädes af Seidl.
Radhuset af Hattberixser är däremot hållet i gotik.

408

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free