- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
413

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skulptur och arkitektur.

handlingssättet är nytt, ornamentikens liksom färgernas användande, karaktären,
tonen i dekorationen. Personligt uppfattad japanism fick sina representanter
i Beardsley, i amerikanaren Bradley, tysken Th. Heine m. fl. Också från Indien
kommo befruktande uppslag, den starka, mättade, flammande färgen i
dekorering, äfven i glas och andra föremål, får närmast tillskrifvas påverkning därifrån.
Af Morris’ efterföljare är Voysey (f. 1857) den för sträfvandet mest representative
och den friskaste talangen, den som utan att följa traditionen med bästa
resultat förenat yttre arkitektur och innandekoration till ett oskiljbart helt.
Bland dekorativa konstnärer ha Herbert Home och, Selivyn Image visat sig
som de mest personliga talangerna efter riktningens första mästare. Från att
en modern interiör gjorde intryck af en samling kuriosa har man gått till
enkelhet och sträng stilisering, hvad möblerna beträffar enligt en väl trång
formel. Det har öfver hufvud på de sista åren konstaterats en viss tystnad öfver
den vidare utvecklingen af de
tillämpade konsterna i
England, och på kontinenten har
man, med rätt eller orätt, velat
fastslå, att det gått med denna
rörelse som med de
föregående, som haft sitt upphof
i Ölandet, att engelsmännen
själfva ej kunnat föra
uppslagen vidare. Det torde
likväl vara för tidigt att yttra
sig därom.

Från England fördes
rörelsen till fastlandet, vann många
goda krafter och antog en
olikartad karaktär i olika länder.
Man hade ledsnat på
stil-krafvet i rum och möbler och sökte från stiltorr enhetlighet i en eller annan
gången tids smak till harmoni och ändamålsenlighet. »Stilfullt är det, som
konstnärligt uttalar arbetets väsen i dess hela anläggning, utbildning, innehåll
— stilens första fordran är inre sanning.»

Belgien tog lifaktigt emot den moderna rörelsen. Inom möbelindustrien var
Serrurier där nyhetsmannen, men det mest representativa namnet är Henry van
de Veide. Han har utöfvat den lifligaste verksamhet på olika områden, äfven
som arkitekt men mest i sina ritningar till möbler, och hans grundsatser ha
blifvit banbrytande: ett konsekvent slopande af alla meningslösa ornament,
enkla linier, blicken ständigt fästad vid meningen, afsikten, innehållet. Bland
mycket smakfullt finner man likväl åtskilligt konstladt och meningslöst äfven i
hans kompositioner. Det är hufvudsakligen från honom, den i ultramoderna
möbler, ornament, bokomslag ständigt återkommande stora båglinien,
»svan-halslinien», har sitt upphof. Och man kan ledsna äfven på den.

BAILLIE SCOTT: ENGELSKT LANDTHUS.

413

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0449.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free