- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
425

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DE NORDISKA LÄNDERNA.

HÖCKERT: STOCKHOLMS SLOTTS BRAND.

Oljem&tning (Stockholm. Nationalmuseum).

Winge är denna nordmannakonsts representativa målsman. Bondelifsbilder
målades af Nils Andersson och Amalia Lindegren och den svenska naturen fick
sina representativa tolkare i Rydberg, som efter grundlig skolgång i
Dusseldorf blef Skånes målare med en verkligt dansk kärlek till hemnaturen, och i
Edvard Bergh, som var en svensk Achenbach i lusten att resa och att måla det
han fann målningsvärdt hvart han kom men som blef fullt hemmastadd och
vann sitt eget rike i Mälartraktens idyller. En fnit bildad, nobel konstnär förde
han studiet af nordens skogar och insjöstränder ett steg längre mot
färgiakttagelsens omedelbarhet än hvad Skovgaard och dennes danska skola förmådde.
Och hans målarlynne blef afgjordt mera svenskt, ju mera han lefde sig in
i hemmets natur. Hans medtäflare från ungdomsåren, Markus Larsson, en
genialisk målarbegåfning med de största ansatser, var det vulkaniska snillet
utan annan bildning än handens, skildrade med våldsam styrka och långt
drifven teknisk skicklighet storm i vildmarken, vattenfall, det upprörda hafvet
i belysning af månsken, fyrar ocli brinnande skepp, men ödelade sin egen
talang genom ett allt längre drifvet taskspeleri med färger och gick under
som konstnär och som människa. Berghs motiv upptogos af Wahlberg med
påverkning af Gude, och så blef det Wahlberg, som — fullärd i
Düsseldorfs-tekniken — förde till norden det moderna stämningsmåleriet, sådant franska
Noritcnsvan, Konsthistoria. 54.

425

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free