- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
427

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DE NORDISKA LÄNDERNA.

f9ngclset>, »Den förlorade sonen», »Drottning Dagmars uppväckelse» ej rädd att söka en
dramatiskt tablåartad komposition och effekt, men förstod att gifva själsuttrycket med känsla och
innerlighet, hängifvenheten hos Karin, smärtan blandad med tacksam glädje hos den återvändande
sonens moder, den ur dödens slummer halft vaknande Dagmars sista leende till sin make —
och det är denna glimt af människosjälen, som är den djupaste innebörden i dessa konstverk.
Som porträttör står Rosen mycket högt i det om nobel känsla, fin psykologisk blick och hög
andlig liksom konstnärlig kultur vittnande galleri af svenska samtida, han utfört —Pontus Wikners
bild är kanske den bästa i raden, ett portrait d’äme, genomfördt med säkraste karaktärsanalys.
Hellqvist blef mera tysk än svensk i sina medeltids- och 1500-talstaflor, som visa friluftsstudium
med intryck af Pradillas gråa toner.

Men norrmännen i München togo resolut steget ut från historiemålning,
teaterkostymer och atelierfärg och öfvergingo med fröjd till friluftsmåleri och
studium af den
lefvande verkligheten.
Och här fingo de [-kamrateribådesven-skar,danskar-]
{+kamrateribådesven-
skar,danskar+} och
finnar. Ett årtionde af [-energiskastudieriut-landetmed-]
{+energiskastudieriut-
landetmed+} Parissom
medelpunkt följde —
resultatet blef en till
sin måleriska
karakter helt ny konst. Det
gälde att lära sig se
naturen och afbilda
den i form och toner
korrekt, att lära sig
behärska materialet
— hvilket långt ifrån
varit regel hos de
äldre skandinaviska
målarne, ej ens hos de verkligt begåfvade bland dem. En grundlig skolgång
var hvad gamla och unga behöfde. Ett skede af kraftigt, djärft, hoppfullt och
ärligt arbete följde — till en början under motstånd från de hemmasittande,
sedan med afgjord seger.

Först kommo svenska landskapsmålare med Wahlberg, så figurmålarne
med Salmson i spetsen. I sina friluftsmålningar från landsbygden i
Frankrike med de då vanliga motiven — skördemän på åkern, hvitbetsränsare,
gumman hvilande vid vägkanten — och sedan med skånska interiörer,
gumman vid spinnrocken m. fi., gaf Salmson valörerna i friluft och i
interiörer med säkerhet och elegans. Hans arbeten betecknade, visserligen ej
i personligt innehåll men i målerisk skicklighet, ett framsteg i det svenska
måleriet, lika stort som hos Höckert ett kvarts sekel tidigare. Gustaf
Cederström (»Karl XII:s likfärd») och Nils Forsberg (»En hjältes död», »Gustaf
Adolf vid Lützen») förde valörstudiet in på historiemåleriets område.

Q. v. ROSEN: PORTRÄTT AF PONTUS WIKNER.

Oljemålning (Upsala, Göteborgs nation).

427

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0463.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free