- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
435

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DE NORDISKA LÄNDERNA.

PRINS EUGEN: SVENSKT LANDSKAP, SOMMARAFTON. Våggmilning i Norra Latinlårovorkat, Stockholm.

I sina målningar i kupolen i Finlands paviljong på Parisutställningen 1900 gaf han fyra
motiv ur Kalevala, bland dem de här återgifna »Ilmarinen plöjer ormfältet» och den storslaget
enkla morgonstämning, som kallats »Hednagudarna ha lämnat Finland». De kristna
invan-drarne äro sysselsatta med att resa ett kors på stranden, där offerelden åt de hedniska
gudamakterna är nära att slockna och det heliga trädet är nedhugget. Gudarna ha flytt men ha
lämnat kantelen som arf åt Finlands folk.

Också Järnefeldt, Blomstedt och flera ha i sin naturskildring allt mera
behärskadt hållit fast vid det typiskt finska.

Bland norska fantasikonstnärer är lyrikern Th. Holmboe, som i känsliga
akvareller skildrat hafvets ödslighet och vågornas sorgmusik, Kittelsen, bättre
i akvareller och groteska teckningar än i oljemålning, en subtil lyriker, då
han gifver bilder af nordlandsnaturens stillhet och storhet, »en fantasivärld
som är ren verklighet», och ej minst Gerhard Munthe — äfven en dugande
landskapsmålare. I hans kompositioner till sagor eller hans egna fria dikter
i bild rår det suveränt fantastiska. Den dekorativa stil, han uppfunnit för
dessa kompositioner, är gjord med tanke på deras utförande i väfnad och
följer bondeväfnadens färger i en alltigenom norsk koloristisk karaktär.

I hans senaste kompositioner, Kung Sigurds ridt till Jorsala» m. fi. — utförda i väfnad
af Frida Hansen — är koloriten prålande praktfull och ej längre hållen i allmogestilen.

I Danmark blef intrycket af förrenässansens florentinare mera påfallande
än i något af de öfriga skandinaviska länderna — en egendomlig motsats
till den »dagligstuekunst», som frodats så godt i landet och som afspeglat
det danska lynnet i all dess älskvärdhet och stillsamhet. Öfver hufvud taget
blef den danska fantasikonsten mera experimenterande än grannländernas —
detta såväl i monumental- och stafflikonst som i konstindustrien.

Som den mest gedigna i lägret nämnes Joakim Skovgaard, hvars djupa
och reflekterande intelligens fört honom genom en hård utvecklingskamp fram
till en allvarlig stil, där den barnsligt oreflekterade känslan är lika äkta som
det djupt religiösa allvaret och det manliga skaparkrafvet.

Hans religiösa alstring betecknas af »Dammen Betesda» med dess starka ögonblicksintryck,
den stora skildringen af »Kristus i dödsriket», »Kristus mottager röfvaren i paradiset» och

435

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0477.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free