- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
1

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


illustration placeholder
Fig. 1. Sergel: Faun. Marmor. (1774.) Stockholm, Nationalmuseum.

1. KONSTEN I SVERIGE INTILL 1700-TALETS SLUT.



»<big><big><big>M<</big>/big></big>an kan icke begära en sann konst och en sann smak i nordiska
klimater», skref i slutet af 1700-talet den svenska konstfilosofen
Karl August Ehrensvärd. Hos antikens folk var den goda smaken
medfödd — de moderna däremot sakna den skönhetskänsla, som gör äfven
»en grekisk krukomakares kladd» till ett konstverk. »Jämvikt mellan
nyttan och konsterna» söker man förgäfves — framför allt hos de germanska
folken, som äro så illa skapade, att »ingenting kan mogna i deras händer».
I norden kan man på sin höjd nå så långt som till att täfla med flamska
målare, och deras smak finner antikdyrkaren låg och plump. Och om
vi nordbor gå till skönhetens hemland söder om Alperna för att lära, så
blir vår konst ändå intet annat än efterhärmning af hvad andra gjort före
oss. I bästa fall blir den »snillesplittror af andras odling».

Uttalanden i samma riktning ha ofta blifvit fälda af dem, som efter
Ehrensvärd grubblat öfver konstens möjligheter i Sverige.

»Konst är likväl en allt för sydländsk planta
För att få trefnad i den svenska jorden,

yttrar Scliolander i ett rimbref.

Egron Lundgren liknar konsten i Sverige vid »en resande främling med
många svårigheter att där finna någon bostad» och vid »elt främmande språk,
till hvilket man icke har något lexikon». Klassiskt skolade konstnärer ha
funnit den svenska naturen formlös och ej egnad att uppamma en plastisk

Nordensvan, Sveriges konst. 1

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0005.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free