- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
25

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTLIFVET I STOCKHOLM.

25

ken de eller de andra, som målade bataljer och parader och sådana
händelser i konungens lefnad som hans besök vid Uppsala högar eller vid
arbetet på Göta kanal. Dessa stela och triviala handtverkstaflor — flera af
dem äro samlade på Drottningholm — ha likväl den förtjänst att de
skildra samtida händelser och typer. Ett steg längre, och konsten stiger
ner bland folket och framställer det, ej som åskådare till den festlighet,
som skildras, utan som hufvudföremål för skildringen. Med folktyper och
folkdräkter ha förut Pilo och Hilleström gjort ett och annat försök.
Sandberg upptager folkdräkterna såsom måleriska att framställa och
grupperar på en tafla svenskt bondfolk från de olika landskapen från
Skåne upp till Lappland omkring Gustaf Vasas staty på Riddarhustorget.
Han upptog sådana ämnen som bröllopståg i Vingåker och dans kring
majstången på Säfstaholm och visar sig på detta område som en föregångare
till de svenska dusseldorfsmålarna. Bondelif målar äfven Karl Andreas
Dahlström (1806—1869). Typiska för honom äro små, enkelt hållna
stäm-ningsbilder i holländarnas smak, landskap med figurer, fiskare vid
stranden i månsken, landsväg med foror, timmerflottning. Hans modeller voro
dalkullor, »knallar» och roslagsskeppare, tiggargubbar och klädståndsfruar.
Fast han stod utanför akademien, hade han ett visst inflytande på de
unga målarna. Han hänvisade dem till de motiv, de hade närmast
utanför sina dörrar, till stockholmska gränder och gamla kåkar, stränder och
bryggor, och till de människor de dagligen sågo. Resultatet blef fam-

Fig. 11. Hjalmar Mörner: Värdshusscen i Stockholm. Litografi. (1830.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free