- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
28

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

porträtt äro motsatsen till Bredas, där det måleriska problemet kunnat
intressera målaren vida mera än personen, som han hade att framställa.
Något dylikt kunde ej falla Södermark in, han underordnade sig alltid
under sin modell, och färgen var för honom oftast en bisak utan
betydelse.

Af de 24 år, hans konstnärsverksamhet omfattar, tillbragte han
sam-inanlagdt 11 i Italien, 3 i Paris, 2 i Munchen och 8 i Stockholm. När
han var hemma, längtade han alltid söderut, bort ifrån Stockholm. Äfven
för de unga var önskningsmålet att få resa ut, att få se annat i konstväg än
hvad som erbjöds hemma, kanske till och med få god undervisning.
Akademien har nu större resepensioner att utdela än hvad fallet var i
århundradets början. På 1830-talet blir utvandringen liflig. Ett nytt släktled har
växt upp, nya förmågor tränga ut de gamla. —

*     *
*



De grafiska konsterna hade under århundradets första skede sina
flitiga odlare. Som koppargravörer verkade efter de båda
akademiprofessorerna Floding och Gillberg d. ä., som tillhörde 1700-talet, Johan Fredrik
Martin — af engelsk skola, hans graverade landskap äro typiska för tidens
romantiska naturåskådning — C. Linnerhjelm (lyriska landskap från svenska
bygder), M. R. Heland, de båda Berndes, grefve A. F. Skjöldebrand, hög
militär och politiker, Ulrik Thersner, W. M. Carpelan och K. F. Akrell,
äfvenledes militärer. Med deras namn äro förbundna gravyrverken »Voyage
pittoresque au Cap Nord», »Det forna och närvarande Sverige» m. fl.
Ny-hetsman blef Kristian Forssell, som efter återkomsten från Paris 1815
blef den ledande kraften på gravyrens område. Aktningsvärda försök att
popularisera konsten gjorde baron F. Boije — militär och kammarherre — i
sin tidskrift Magasin för konst, nyheter och moder, som utgafs 1818 till
1844. Koppargravyren hade emellertid i litografien fått en medtäflare om
allmänhetens ynnest. Som litografer verkade J. E. Cardon och Billmark,
som båda förut varit gravörer hos Forssell, och militärerna M. G.
Anckar-svärd och Gustaf Söderberg, som båda utgåfvo utsikter från Sverige och
Norge. Den främste konstnären bland dessa var tvifvelsutan Karl Johan
Billmark (1804—1870), hvars första uppseendeväckande verk var den af 100
litografier bestående »Pittoresk resetur från Stockholm till Neapel.»

Till 1830-talet höra Hjalmar Mörners »Stockholmsscener» och
»Reseminnen» m. fl., Kiörboes påbörjade samling porträtt af ädelborna hästar,
historiska kompositioner af Westin, den unge Wahlboms raderingar till
Lings Asarna och hans »Fosterländska bilder» med motiv från 15- och
1600-talen. På 1840-talet började Dahlström utgifva svenskt-historiska
teckningar (Karl Johans historia, Trettioåriga krigets historia m. fl.). Inom
detta skede falla ock Forssells gravyrverk »Ett år i Sverige», Sandbergs
porträttgalleri af ryktbara svenskar m. m.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free