- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
32

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

man målar är mest små genrer ur folklifvet, modellflickor, napolitanska
fiskare, herdegossar, idylliska motiv från o^terior eller gränder.
Landskapsmålare måla utsikter med pinjer, cypresser, blåa berg och
oföränderligt klar blå himmel. Det är Leopold Roberts, Rottmanns, Riedels,
Burkels, Max Zimmermanns Italien, som går igen hos både svenskar och
danskar. När man i Miinchens pinakotek, i Thorvaldsens museum, i
Stockholm ser tyska, danska, svenska målningar från detta skedes Rom,
måste man konstatera frändskapen dem emellan. Taflorna äro soliga och
brokiga reseminnen från utsluppna nordbors glada ferielif i södern.
Hemifrån föra de unga svenskarna med sig hvarken starka naturintryck eller
själfständighet eller tyngande grundsatser. De måla den natur de se
omkring sig, allt hvad de finna pittoreskt, och de bemöda sig att måla både
vackert och väl. De sluta sig smidigt till de riktningar, de finna färdigt
utbildade och som slå an på dem. Men några af dem arbeta sig till
själfständighet, några föras in på helt nya områden, och mer än en bland
dem bidrager till att föra sin konstart framåt.

1840-talets svenska romare äro — förutom de gamla på platsen,
Byström, Fogelberg och Södermark — skulptörerna Qvarnström och Molin>
målarna Plagemann, Egron Lundgren, Palm, Stäck, Wahlbom, Troili,
Södermark d. y. m. fl. Karl Plagemann (1805—1868) intager bland dem
en undantagsställning både genom sina motiv och genom sitt målningssätt.
Han är snart sagdt den ende, som studerar den stora konsten, han sätter
sig in i de gamla mästarnas behandlingssätt, kopierar dem och målar
hel-gontaflor i deras stil så illusoriskt att konsthandlare sälja ett par af dem
som äkta. »Judas ånger», »Santa Agnese» och »Herdarnas tillbedjan»
äro typiskt Plagemannska taflor med dragning till Overbecks och de andra
tyska nasarenernas klara ljusa färger och släta målningssätt. Men han
målar äfven så hedniska ämnen som Leda och svanen, satyrer och
bac-kanter. Han är romantiker och svärmare, målar klostergångar i månsken
och nunnan, som från sin cell känslofullt blickar ut öfver naturen. Som
konstnär var han helt och hållet italieniserad, en främling i sitt hemland,
då han återvände dit. Detta gäller äfven Sofia Adlersparre (1808—1862),
som nådde längst i kopior efter Rafael men äfven målade porträtt (Pio IX
på Drottningholm).

»Det stora, det enkla i konst» har Egron Lundgren (1815—1875) rest
ut för att söka. Han tecknar på kartonger »Homeros sjungande för
herdarna» och »Petrarca diktar i lagerlunden», och han målar i olja
napolitanska fiskare, pilgrimsfester, improvisatörer. Kampagnabönder, eremiter,
herdar, röfvare, tiggåre och barn målas äfven af de andra, omsorgsfullt och
städadt — mycket belysande för hela riktningen är det uttryck, som blifvit
fälldt om finnen Ekman, de andras kamrat från stockholmsakademien,
att han hade förmåga att göra själfva trasorna eleganta.

Det italienska landskapet målades af Gustaf Vilhelm Palm (1810—1890)
och Josef Magnus Stäck (1812—1868). Deras landskap äro med omsorg

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free