Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Fig. 18. F. W. Scholander: Synagogan i Stockholm (fullbordad 1870).
4. 1850 TILL 1870. KARL XV:s TID.
Från medlet af 1850-talet kan man räkna ett nytt skede, ett afgjord
uppsving inom konstverksamhetens utveckling i Sverige. Flera unga och
dugande konstnärskrafter återvunnos då för hemlandet,
konstundervisningen rycktes upp, tack vare ett par viljekraftiga män, och konstlifvet
fick en medelpunkt i konung Karl XV, själf utöfvande konstnär och
intresserad samlare.
Det är dock mera en ansatsernas, en uppfostrans än en blomstringens
tid. Till en verkligt monumental konst förslå ännu ej krafterna. Det
enda stora byggnadsverk, som faller inom detta skede — Nationalmuseum
i Stockkolm — utföres af en utländsk arkitekt. Dess tillkomsthistoria
visar hur handfallen man stod inför en större uppgift. Hemma fanns
ingen arkitekt, som man kunde anförtro ett så betydande arbete. Det blef
visserligen påtvingadt den unge Scholander, som för detta ändamål
hem-kallades från Rom 1846, men efter mycket trassel afstod han med glädje,
hvarefter den ansedde tyske arkitekten August Stiiler, som nyligen uppfört
Neues Museum i Berlin, åtog sig uppdraget. Någon medelpunkt eller ut-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>