- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
43

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

personlig men lugn, aldrig nyckfull fantasi, en fast och säker stilkänsla,
rytm och spänstighet finner man i regel i hans arbeten. Renässans var
den i hans verksamhet dominerande stilen, men där så lämpade sig — i
kyrkor, skolhus o. d. — använde han gärna medeltidsformer, och i
Synagogan (färdig 1870) har han på ett originellt och särskildt i det inre
själf-ständigt sätt användt österländska motiv (vår afbildning visar tyvärr ej
byggnadens vackraste och rikaste sida, den östra fasaden). Tekniska
högskolans byggnad prisades på sin tid som något i stilbildning
epokgörande, hvilket senare befunnits öfverdrifvet. Detaljerna i Scholanders
byggnader äro i regel mycket smakfullt och rent komponerade och kunna
visa intressanta uppslag och ungdomligt frisk själfständighet gentemot
stilschemat — ett belysande exempel är listverket mellan våningarna på
det i italiensk-grekisk smak hållna Barclayska huset, där stiliserad tistel
ingår som ornamentsmotiv, eller den fanlasiportal, han satte på det
Wa-rodellska huset Drottninggatan 82, en af fackmän berömd byggnad,
hållen i för stockholmsförhållanden lämpad romersk palatsstil — att denna
portal är af gjutjärn, påminner oss om en af tidens svagheter.
Fönsterlister och socklar af måladt järnbleck, som skall föreställa huggen sten,
spislar af gips, gyllenläder af papp, panelningar med »träsnideri» af gips,
målad i ekfärg, uppsattes under detta skede i de kungliga slotten. Om
materialets gedigenhet bekymrade man sig föga. Tidens smak var ej den
bästa. Möblerna höllos, sedan empiren blifvit urmodig, i en tämligen
karaktärslös stil med dragning till rococo, när man steg på en matta,
trampade man på blombuketter, man lutade sitt hufvud mot en fasan eller en
papegoja på soffkudden, som kanske till på köpet var sydd af pärlor,
liksom spjällsnöret. Man åt dessert på tallrikar med de kungligas porträtt i
bottnen, eller voro där målade bönder och flickor i nationaldräkter.

Öfver det mesta som byggdes under denna tid hvilar en torr,
schematisk tråkighet — låt vara att goda uppslag och väl komponerade
byggnader förekomma, exempelvis ett och annat stationshus af A. W. Edelsvärd
eller Hotell Rydberg af K. A. Törnqvist. Med H. Zettervall — verksam
redan på 1860-talet — äro vi inne i det moderna genombrottets tid.

Detta skedes skulptur uppbäres af Qvarnström och Molin. Båda ha
tillhört de svenska romarna, den förre i sex år (1836—42), den senare i åtta
(1845—53) och båda ha sedan studerat i Tyskland och Paris. Karl Gustaf
Qvarnström (1810—1867) hade gjort reliefer, där han närmade sig
Thor-valdsens stil: Årstiderna, Dagens stunder — »Natten», som på sin häst
sänker sig ner mot jorden, är en vacker variant af Thorvaldsens ryktbara
»Natt»—och nordiska mytiska figurer: Uller, Idun, den genreartadt hållna
gruppen »Loke och Höder» — Loke, då han riktar den blinde Höders
pil emot Balder. Endast få af hans mera intima arbeten blefvo utförda i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free