- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
81

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NY UPPFATTNING AF SVENSK NATUR. 81

vinterdagens glasklara
grönskiftande luft med sol öfver
bländhvita snöfält, höstens
blodröda aftonhimmel öfver
svart skog, gnistrande
solnedgång som förgyller de fattiga
klipporna och strör guld
öfver vattnet, hafvet i
morgonsol med färgbrytningar, som
stadsbor och hemmasittare ej
drömt om. Nordens
färgprakt och färgrikedom drog
in i måleriet, det kunde te
sig »högstämdt i färg och
högstämdt i stämning» — en
dansk kritikers uttryck — det
kunde bullra och larma utan
att alltid värma, det kunde
ibland väcka längtan efter en
mindre högröstad, mera
intim och förfinad naturkänsla,
mera kärleksfullt inträngande
naturstudium. I sin
förenklade stil och sina starka,
oförmedlade färger ha
svenska landskap af den moderna riktningen kunnat komma väl nära den
konstnärliga affischen. Men det gäller om konstverk tillhörande denna liksom
andra riktningar, att det är ej teorierna utan de olika
konstnärsindividua-liteterna, som bestämma deras lödighet och lifskraft. I händerna på
konstnärer med starkt personligt temperament, med ödmjukhet inför naturen och
med teknisk kunnighet har riktningen ej blott visat personlig karaktär och
harmoni mellan.vilja och kunna, utan den har ock visat, att dekorativ
hållning hvarken utesluter omedelbarhet och friskhet i naturintrycket eller intimt
och känsligt studium. Den äger både lyrik och patos, och den har
uttryck ej blott för det allvarliga, det karga och trotsiga utan äfven för det
vänliga, milda och yppiga i den svenska naturen. Den har gifvit oss nya
synpunkter på vår natur, har lärt oss att se den enklare och större än förr.

Det stilistiska sträfvandets kampdagar inföllo i medlet af 1890-talet.
Dess förkämpar voro i främsta rummet Bergh, Nordström, Kreuger — som
alla tre under denna tid voro bosatta i Varberg. 1894 uppträdde de båda
sistnämnda med stiliserade stämningar därifrån och Bergh med sin
likaledes stiliserade Visbybild. Samma år utställde äfven prins Eugen sina
första målningar med dekorativ hållning, »Det gamla slottet», »De båda
popplarna».

Nordensvan, Sveriges konst. 6

Fig. 48. Anders Zorn: Vid pianot. Radering.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free