Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
och bisarreri med intryck både från rococokonst och japanism, men allt
sammansmält i hans eget starka temperament, i hans personliga fantasi och
alltid personliga framställningssätt. Öfvergången till den dekorativa stilkonst,
han nu uppgått i, kan man följa steg för steg i hans stafflitaflor och
teckningar, liksom i hans dekorativa och mer eller mindre monumentala arbeten.
Det kan svårligen förnekas, att mer än en af hans väggmålningar verkar
förstorad illustration, stilen är i dem densamma som i hans akvareller och
färglagda teckningar, färgskalan är förenklad och osammansatt, färgen pålagd i
Fig. 53. R. Bergh: Porträtt af Eva Bonnier. (1889.)
Stockholm, Nationalmuseum.
jämna plan, teckningen är hufvudsaken, och linierna få gerna en stor,
flytande, ibland snart sagdt ornamental och arabeskartad schwung. I hans
fresker med historiskt innehåll — t. ex. de sex i Nationalmusei trapphus, hans
största arbete — rör sig hans fantasi med mycken frihet. Hufvudsaken är
den stora linieförningen och den konsekvent genomförda koloristiska
hållningen, som sträfvar, ej efter att ge verklighetsintryck utan uteslutande
efter dekorativ harmoni. En ytterst vansklig uppgift är här löst på ett i
hvarje drag personligt sätt. Att det är mera flykt och glädje i de
fantasifulla improvisationerna i operans foyer, ligger i motivens natur. Skolgos-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>