Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
dagsstämningarna »Det gamla slottet» (1893), »Molnet» (1896). De tre
väggmålningarna i operahusets kungliga foyer visa poetiskt kända
vårstämningar från det drömmande Haga och från Brunnsvikens stränder.
Mälar-natur i stilla sommarkvällsstämning visar hans nyaste med fin känsla
komponerade målning i Norra latinläroverkets samlingssal. Prins Eugens
konst utmärkes af stilla kontemplation, intelligent, djup och personlig
naturkänsla, harmoni mellan innehåll och form.
Fig. 65. G. A. Fjsestad: Is och drifsnö. (1902.)
Yttersta venstern inom det dekorativt förenklade stämningsmåleriet
intages af Eugen Jansson (f. 1862). Han fann ett eget motivområde, då
han började måla — först i pastell, sedan i olja — utsikter öfver
Stockholm från södra mälarstranden. Motiv från inloppet till Stockholm och
från stadens utkanter hade visserligen målats förut — af A. Lindman, J.
Kindborg o. fl. — men Jansson fann nya utsiktspunkter liksom dittills
icke tolkade stämningar. Det Stockholm, han målar, ses högt från bergen
söder om Mälaren, staden simmar på vågorna i drömmande
sommarnatts-ljus, i rosig solnedgång eller i vinterskymning. Dessa visioner af Stockholm
ha blifvit allt mera djupblå och allt mera summariskt hållna utan känsla för
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>