- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
113

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Till pariserskolan äro äfven att räkna Ruth Milles (f. 1873), som
visat talangfulla statyetter (»Lilla rödlufvan»), Agnes Fuumerie (f. 1869),
som delat sig mellan fri och använd konst (statyetter och grupper,
arbeten i keramik, silfver o. a.), Märta Améen (f. 1871) med studier af
hästar i rörelse. Den unga svenska pariserskolans alster utmärka sig för

Fig. 78. C. Milles: Skiss till Sturemonument. (1903.)

anläggningens bredd, ofta äfven för studiets intensitet och behandlingens

smidighet.

Medaljgravyren hade under århundradets förra hälft sjunkit till rena
handtverket. En ljusning beteckna J. E. Ericsson och P. H. Lundgren.
Under ett par årtionden uppbar Lea Ahlborn ensam mynt- och
medaljgravyren. Men först i Adolf Lindberg (f. 1839) fick denna konstart en
mästare som förenar kompositionens och formgifningens adel med [-utförandets-] {+ut-
förandets+} elegans. Det är hufvudsakligen modern fransk skola, han re-

Nordensvan, Sveriges konst. 8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free