- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
140

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140 5. SVERIGES MODERNA KONST.

»

berg, M. Widebeck, Karin Wästberg och äfven på detta område stå Ali
Wallander och Wennerberg i främsta ledet bland de nyskapande
konstnärerna.

Sveriges blomstervärld har gifvit en mångfald motiv för väfnad.
Stiliseringen är här själfklar, rytmiska linjer, plana ytor, bred
färgbehandling, dekorativ tonskönhet äro oafvisliga fordringar, men stiliseringen är
betydligt växlande i olika arbeten, den kan vara stram nog — som i
Wal-landers lilla bonad med de båda filosoferande kråkorna — eller fri och
lekande som i hans skatemotiv eller som i Wennerbergs skogsinteriör i
blomsterrik sommar. Svenska vintermotiv — snö mot blå himmel — låta
sig verksamt stiliseras, som Anna Bobergs kompositioner för
haute-lisse-väfnad utvisa, och Gustaf Fj^stad bar i sina väfnadskompositioner
funnit högeligen originella uttryck för motiv sådana som rinnande vatten,
sedt mellan löfverk, eller småböljors glittrande i solen. I motsättning till
dessa stilsträfvare höll Carl Larsson sin komposition »Kräftfiske» —
utförd i haute-lisse af Handarbetets vänner — helt realistisk, visserligen med
färgskalan förenklad men utan att uppgifva sträfvandet efter friluftsverkan.

❖ *



Under det gångna århundradet har den svenska konsten — först
famlande, sedan med allt större säkerhet — sträfvat efter egen mark att stå
på, efter egna motiv och egen karaktär. Men den har ock sökt att bli
säker på sig själf, att tillägna sig en fast grund att bygga på. Den har
visat ett ständigt lifaktigt begär efter att lära af andra folk och att täfla
med dem. Vid sidan af sträfvandet till fosterländskhet går det minst lika
lofvärda sträfvandet efter utveckling, efter konstnärlig äkthet och
fullödighet. Ty nationell konst är bra, men god konst är bättre.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free