Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Samtidens fyrster
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
motsigelses-mættede rigdom i livet. Men ikke bare
av den grund. Det er i det hele et feilsyn, naar
man tror at kunst og kraft følges ad. Politisk styrke
hos en ståt, national enhet, videnskabelig metode,
administrativt fuldkomment maskineri, er nu engang
ingensteds ensbetydende med samme stats
kunstneriske kultur, endnu mindre: evne. Vel saa ofte er
det motsat. Det lærer historien os, og al psykologi.
Det var saaledes ikke seirherrerne ved Salamis, som
skrev „Skyerne"; eller hugg Parthenon-frisen; eller
skapte Euripides’s dramaer, som førte intim
psykologi og individuel natursans ind i græsk tragedie.
Al hin kunstneriske utfoldelse for sig gik tvertimot
midt under Peloponneser-krigenes optrevlende og
nedbrytende aar. — Og man kan se sig rundt om i
landene den dag idag: Det selvsamme møter én.
Og naar en folkekaaren skumler aandsmørk mot
og forfølger den „fri" kunst, saa er han paa rigtig
sti med sit samfundsbevarende instinkt; det er bare det
at han burde tat skridtet konsekvent helt ut, som
man ogsaa har set mænd i store folk gjøre, og
erklæret sig imot kunsten. Og vi kan muligens netop
her begrave alt vort norske lægmands-snak for og
imot „l’art pour l art" —- den opkonstruerte
motsætning mellem kunst og moral. For der gives ingen
anden kunst end den fri; saaledes er liderlig kunst
u-kunst, fordi den er ufri; moraliserende kunst er
u-kunst, fordi den er ufri; og det blir rent tilfældig,
om den leverer et direkte opbyggende indlæg i dagens
saker. Kunst og moral har altsaa intet med hverandre
at gjøre, og kun forsaavidt hersker der et mot-
32
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>