Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Verker
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
komst obskur: helten skulde være et utsat barn, man
hadde fundet! — og hvorledes denne uegte fødsel
av Machiavelli’s biografer er tolket som allusion til
forfatterens egen herkomst; de merkelige mennesker
pleier ha lav og dunkel avstamning, sier han, fordi
lykken ønsker at vise sin herlige magt; der findes
ogsaa store beskrivelser av slag, som aldrig har
fundet sted, men hvor Castruccio’s strategiske geni feirer
triumfer. Det er typen II Principe, som samler og
redder Toscana, — som spøker ogsaa bak denne
politisk-militære roman; dens helt er II Principe, men
ganske løsnet fra den umiddelbare virkelighet; hans
type har forflygtiget sig til ren digtning. Den ene
helt efter den anden gaar det likedan: kunstneren
skjærer dem av, som en blomst, og kaster dem paa
avfaldshaugen ; av denne forraadnelsens gjæring skyter
saa op og vokser i veiret selve begrepet „fyrste".
Fyrsten, det er altsaa hverken Cæsar Borgia eller en
Medici; det er dem alle tilhope, eller det er ingen
av dem. Forsaavidt er det ganske som en digter
vinder ind en skikkelse og skaper type.
Rollen laa færdig utarbeidet. Men han fandt bare
ikke i sin samtid den person, som kunde spille den.
Da blev det rigtignok lettere at besætte rollerne i
hans komedie.
De nævnte tre verker har i grunden, som antydet,
selvsamme maal. Il Principe handler om kunsten at
skape en ståt med magt og øke den, saa den
omslutter hele halvøen som ett rike; det er sjælen i
Fyrsten. Discorsi handler om den ene side av saken:
hvordan man gjør en ståt fri. Og Arte della guerra
313
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>