- Project Runeberg -  Handbok i boktryckarekonsten /
210

(1881) [MARC] Author: Johan Gabriel Nordin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

H

15. Diverse tecken.

2-J- 3+ 4$ B$’6| 71

< + & * 1 +

8 +

JL

9 +

A

i<H

in

12i

13± 14± 15^ .16*

fiNJ CiS ^

Tecknet 1 kallas fermat och betyder att den not eller paus, som
dermed betecknas, skall förlängas utöfver dess vanliga tidsvärde (ex. a).
2 och 3, som man kunde kalla brytning stecken, stå endast framför
ackordnoter och beteckna att hvarje not uti ackordet spelas särskildt,
i st. f. på en gång. Dessa tecken skiljas V2 eller i fyrkant ifrån de
efterföljande noterna. 2 användes utom och 3 inom notplanet (ex. b).
4, repris- eller återtagning stecken, begagnas till betecknande af sådana
satser, som skola upprepas eller omtagas. Orden »Dal segno» (ifrån
tecknet), som ibland utsättas, hänvisa till ett föregående
återtagnings-tecken. Det sättes alltid ofvanför notplanet (ex. c). 5 kallas pedal-

tecken. Härmed betecknas den inrättning, hvarmed å piano eller orgel
tonernas styrka stärkes eller försvagas. Då pedalen skall begagnas,
utsättas orden Pedal eller Ped., och der den slutar, en stjerna eller
vårt pedaltecken. Båda dessa beteckningar hafva sin plats under
notplanet. Till ordet Ped. tages helst ronde-stil (ex. d). 6—8 kallas

staccato-tecken och betyda att anslaget af de noter, öfver eller under
hvilka de stå, skall ske kort. 6 användes utom notplanet; 7 och 8,
som äro försedda med systemlinie, inom detsamma (ex. e). 9 utmärker
att en not skall gifvas särskild tonvigt. Tecknet användes endast utom
notplanet, och bör, ifall det står närmast notens skaft, alltid stå midt
öfver eller under detsamma (ex. /). 10—13 beteckna ungefär det-

=t



X

a



s

£

u . ,

<&b. *

samma som det förut omtalade drilltecknet. 10 begagnas utom
notplanet; 11 och 12, hvardera försedd med systemlinie, inom detsamma
(ex. g). 13, mordent-tecken, tillhör endast äldre musikstycken och sättes
utom notplanet (ex. K). 14—16, dubbelslags-tecken, användas endast

utom notplanet. De sättas antingen midt öfver eller något till höger
om den not, till hvilken tecknet hör. 15 är försedt med ett lodrätt ’
gående streck för att kunna sammansättas med notens skaft. 16,
försedt med systemlinie, användes på notplanets femte linie (ex. i). Någon



h



—1 —•
h-f—*— .

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:43:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/njgboktr/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free