- Project Runeberg -  Handbok i boktryckarekonsten /
344

(1881) [MARC] Author: Johan Gabriel Nordin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

429

Af det ofvan anförda synes äfven att färgtryck egentligen endast
lämpar sig å hvitt papper. A färgadt papper passar visserligen alltid
mörkare af samma färg som papperet, samt guld, men för öfrigt är
det ofta ganska svårt att finna derför passande färg, isynnerhet om
två eller flera färger skola begagnas. Vi meddela derför här några
sammanställningar för dessa fall.

A ljust gult, stötande i citronfärg, kan tryckas salviagrönt eller
gulgrönt jemte karmin eller kastanjebrunt, lifligt grönt och rödbrunt,
bronsfärg och karmin eller purpur. Å ljusgult, stötande i orange:
lifligt blågrönt och kastanjebrunt eller karmin, indigo och orange eller
karmin, rent gult och bronsfärg, rödbrunt eller violett. A ljusblått:
mörkt, rent blått och violett eller karmin, mörkt blågrönt och karmin,
samt lifligt grönt eller blått och violett. A ljust purpur: violett och
blågrönt, indigo och karmosin, ultramarin och karmin. A ljusgrönt
med blå ton: ’ultramarin och karmin eller violett, mörkt blågrönt och
violett, .karmin eller kastanjebrunt. A ljusgrönt med gulaktig ton: lifligt
grönt eller salviagrönt och karmin, purpur, rödbrunt eller kastanjebrunt.
A ljusgrönt, stötande i brunt (salvia): mörkt salviagrönt och karmin,
violett eller kastanjebrunt, o. s. v.

Kulört färg säljes nu färdigrifven af färgfabrikanter och kån
således hållas i lager, men då det ofta kan hända att man behöfver en
färg, som man för tillfället icke har färdigberedd, vilja vi här lemna
en kort anvisning sl rifning af en del sådana.

För att kunna åstadkomma ett vackert färgtryck måste hänsyn
tagas till flera omständigheter, hvilka ofta anses så obetydliga, att
tryckaren icke skänker dem någon uppmärksamhet. Ett af de
väsentligaste vilkoren för trycket är att färgen blir väl rifven och att härvid
afseende fästes å det arbete hvartill den skall begagnas, eller att man
rifver färgen allt efter som dermed skall tryckas linier, stil eller
kompakta ytor. För rifningen begagnas en väl slipad stenplatta och löpare
af sten eller glas, båda mycket väl rengjorda. Det-är först och främst
nödvändigt att den torra färgen med löparen riktigt noga söndertryckes,
så att icke några gröfre korn finnas qvar deri. Derefter tillsätter man
litet medelstark fernissa och rifver det hela till en styf deg. Här är
den största sorgfällighet af nöden, ty begås härvid fel, så äro alla
andra eller senare försök förgäfves. Af denna deg tages en knifspets
och utrifves med löparens hela yta; att, såsom stundom sker, endast
utrifva den med löparens ena kant är ändamålslöst, emedan färgen
härigenom icke blir nog rifven. Härmed fortfares, till dess färgen vid
utstrykning med knifven icke visar sig kornig. Genom att under jemn
rifning småningom tillsätta medelstark fernissa gifver man färgen
den erforderliga tjockleken; den måste härvid behålla sådan stadighet,
att den icke bortflyter från spateln eller knifven, utan så att säga
låter skära sig. I detta tillstånd egnar den sig bäst för tryckning af
stil- och linieformar. Tillsättes för mycket fernissa, förlorar färgen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:43:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/njgboktr/0363.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free