- Project Runeberg -  Handbok i boktryckarekonsten /
346

(1881) [MARC] Author: Johan Gabriel Nordin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

färg i förhållande till fernissans styrka; då stark färg hvarken täcker
eller smörjer, har den för litet eller för dåligt färgämne.

Då vid färgtryck hastig torkning är nödvändig, kan man vid
rif-ningen tillsätta litet sickativ (linolja med inkokt silfverglitt), men då
detta förtunnar färgen och grumlar de ljusare, bör det endast användas
der det är oundgängligen nödvändigt. Färger som äro blandade med blått
eller hvitt torka mycket fort och behöfva derför icke något torkmedel.

Vid tryckning med kulört färg måste färgbehållaren ytterst noga
rengöras, så att icke det ringaste af förut begagnad färg qvarlemnas.
Vid formar som behöfva litet färg och vid mindre upplagor kan man,
för att slippa rengöra färgbehållaren, hjelpa sig med att slå ifrån
hoppvalsen, så att den icke lyftes mot matarevalsen, och endast med en
spatel eller knif påstryka färg. Valsarne böra icke vara nygjutna,
men icke heller för hårda. De böra vara mycket väl rengjorda från
förut begagnad färg, ty i annat fall blir icke den kulörta färgen ren.

Med afseende å de olika färgernas rifning och sammansättning
torde följande särskildt böra bemärkas.

430 Hvitt. Kremserhvitt. Denna till färgtryck oumbärliga färg måste
vid rifningen behandlas med stor omsorg, emedan den minsta
orenlig-het på sten eller löpare förderfvar den. Kremserhvitt finnes i två
former, nämligen som pulver och i fasta stycken; det senare (kemiskt
renad blyoxid, blandad med gummi arabicum) är användbarast, emedan
det endast behöfver pulvriseras och rifvas med ljus fernissa. Det måste
rifvas någorlunda styft, och gifver, så behandlad, vackert hvitt. De
med kremserhvitt blandade färger torka hastigt. Zinkhvitt rifves med
svag • fernissa och måste, för sin ringa förmåga att täcka, rifvas så
styf, att den låter hopa sig i små högar. Denna färg är bäst passande
till uppblandning af andra färger, då större qvantiteter ifrågakomma,
men tjocknar hastigt, hvarför man bör rifva endast så mycket som
för tillfället behöfves. Färger blandade med kremserhvitt blifva litet
mörkare och täcka bättre än de som äro blandade med zinkhvitt. Vid
tryckning af fina stilar eller infattningar bör man undvika zinkhvitt,
emedan det gerna smörjer. Detsamma gäller om zinkgult.^

Gult. Kromgult. Häraf äro användbarast de ljusare sorterna,
som i handeln förekomma uti tärningar eller oregelmessiga stycken;
de mörkare sorterna äro ofta icke så rena. För att pröfva om
krom-gult är kemiskt rent, rifver man det med vatten, hvarefter fernissa
tillsättes, då färgen efter kort rifning bör skilja sig från vattnet; sker
ej detta, är färgen icke brukbar. Finare sorter behöfva icke först
rifvas med vatten, utan kunna genast inrifvas med fernissa. Samma
prof bör äfven göras med kromgrönt och grön zinober. Kromgult är
mycket användbart till sammansatta färger Zinkgult behandlas som
zinkhvitt. En vacker gul tonfärg fås af hvitt, gulockra (riktigt
fin-8lammad) med tillsats af en smula terra di Siena. Guldgult fås genom
blandning af kromgult och helt litet zinober.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:43:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/njgboktr/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free