- Project Runeberg -  Nordisk mythologi. Gullveig eller Hjalmters och Ölvers saga /
140

(1887) [MARC] Translator: Fredrik Sander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Man har derför i regentlängden insatt diktade personer såsom
representanter för utvecklingsskeden, hvarvid man gjort början
med vissa gudapersonligheter. Men om och när man i
fortsättningen kunnat upptaga något verkligt konunganamn, har man
in-klädt äfven detta och dess bärare i sagans utsmyckade drägt».

Så gjorde Snorre Sturlason, så har ock Saxo gjort, den senare
likväl något vida mer. Ty det skall visa sig, att han i
Sköldunga-sagan ganska fullständigt omsatt hela den poetiska Eddans
skaldeverk från början till slut, ehuru efter en något förändrad plan.

Hit hörer först, att han, såsom ett barn af sin tid och
rätt-trogen kristen man, med afsky omtalar de hedniska gudarna Oden,
Thor, Balder, Tyr, Heimdall och andra. Men detta hindrar honom
icke att i samma andedrag, då han brännmärkt den föraktlige
Oden, ganska harmlöst och under förklädnadsnamn omtala »den
gamle enögde gubben» och andra hedniska gudapersonligheter,
nemligen såsom symboliserade naturmakter. Det är då ganska
synbart, till hvilken grad de gamla mythsagornas skönhet tilltalat
honom och gifvit poetisk färg åt hans framställning. I öfrigt må
äfven anmärkas, att Saxo i afseende på användandet af poetiska
förklädnader är en likaså medveten och fulländad mästare som
eddaskalderna och Snorre Sturlason.

För det andra och medan Eddans skaldeverk i sin förra
af-delning eller för tiden intill Kristi födelse berättar oss om
invandringarna i norden från södern, och i den senare afdelningen
om utvandringarna från norden tillbaka till södern samt
öfver-gången från hedendom till kristendom, har Saxo förlagt hela
hufvud-handlingen till Danmark. Men de olika utvecklingsskedena har han
visst icke förbisett, utan åskådliggjort dem genom att i
konunga-längden införa sex regenter med namnet Frode (en omskrifning
för guden Fröj, Njords son). Hos hvar och en af dessa sex
framträda drag för drag af guden Fröjs mythsaga och derjemte nya
tids- och utvecklingstecken, så att Frode-Fröj den förste
omedelbart är vanagudens son, som grundlägger Fröjskulten.
Frode-Fröj den tredje eller fridgode, under hvars regering verldens
frälsare föddes och Frodefriden häfdes, intager en vändpunkt, alldeles
som i eddasången om qvärnen Grotte, och herskar öfver alla
germa-niska folkgrupper från yttersta norden och långt söderut, från
slavernas gräns i öster till Rhenfloden i vester. Ja, när denne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:45:57 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nmgullveig/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free