- Project Runeberg -  Nordisk mythologi. Gullveig eller Hjalmters och Ölvers saga /
150

(1887) [MARC] Translator: Fredrik Sander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den tredje vär Alfrödul, solen, som nU, vid hédendomeiis bör-’
jande upplösning, födt en dotter, om hvilken jätten i stensalen talat:

Alfrödul föder
en fager dotter,
innan henne Fenrer fångar;
rida månde,
när makterna dö bort,
mön sin moders vägar.

Starkad försmådde all hjelp af dessa tre mythpersonligheter,
emedan de, fastän blott naturmakter, dyrkades såsom
gudomligheter. Deremot lät han sig förbindas af den enfaldige och
okonstlade bondesonen, hvilken lefde af sina egna händers arbete och
födde sig i sitt anletes svett.

Ganska tydlig är den kristne mythografen Saxos uppfattning.
Han förnekar de hedna gudarna, icke den sinnliga naturens rätt.

Fritänkarne hafva inom mytlidiktningen sina skiljovägar
likasom Herakles: de framstå såsom vägbrytare eller nedbrytare; de
komma Kristus närmare eller gå till sjelfförgudning.

Orvar Odd göres af diktaren under förklädnadsnamn till en
sonson af jätten Tjasse och son af Gothorm eller Äger och
Gull-veig. Hans symboliserande mythsaga är märklig i hvarje tum
och sannerligen något annat än hvad P. E. Möller menar derom,
då han yttrar i sitt Sagabibliotek (II, 537): >Af detta innehåll
blifver det klart, att det fabelaktiga griper så djupt in i
berättelsens gång, att densamma icke kan vara sannfärdig». Men det är
icke första gången man sålunda söker verklig personhistoria, der
man har att finna allmänt mensklig odlingshistoria.

5. Vigtig såsom en mythkälla är nog också den mythiska
Beowulfsången såsom bekräftande gamla mythforeställningar; och
derom vore mycket att säga, likasom ock om Nibelungenlied och
till samma krets hörande sagor och sånger. Men allt detta är ett
ämne för sig, hvarom här endast må tills vidare erinras.

Såsom mycket vigtiga och betydelsefulla mythkällor bör jag
dock här särskildt framhålla:

6. Bildframställningarna på de Slesvigska gullhornen, och

7. Hällristningarna, förnämligast de Bohuslänska.

Redan länge har jag haft färdiga illustrationer och en
öfver-sigt af Gullhomslitteraturen, men jag har uppskjutit att utgifva

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:47:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nmgullveig/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free