- Project Runeberg -  Den norske kvinnebevegelses historie /
94

(1937) [MARC] Author: Anna Caspari Agerholt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

94

2. Ortodoksiens kvinnesyn.

Fremst i rekken blandt dem som kjempet for det gamle
kvinneideal, var kirkens menn. Ortodoksien var blitt den hers-
kende retning ved vårt universitet og blandt presteskapet om-
kring midten av det 19. århundre. Og det er påfallende hvor
hyppig de norske prester og hele kristenfolket fra den tid av
dvelte ved de bibelord som satte kvinnen i en underordnet
stilling. Flittig citerte de bibelsteder fra det gamle testamente og
Paulus, mens de synes å ha oversett at det ikke fra Kristus
er levnet et ord, som setter kvinnen religiøst, socialt eller men-
neskelig lavere enn mannen.

I «Eva, den første Kvinde» av den kjente prest Sigvald
Skavlan (Bergen 1872), læres det således at Adam er den egent-
lige representant for menneskeheten og at kvinnen er skjult i
mannens legeme (sic!), likesom den hele Adams ætt er det. «Det
er paa et saadant Repræsentantskab det beror at ogsaa Kvin-
den har sin Frelser i en Mand, ikke En af sit eget Kjøn. Hver-
gang Menneskesamfundet skal repræsenteres for Gud, maa det
ske ved en Mand.» (Nemlig Adam, Kristus og presten!) Kvin-
nen er den passive, den underordnede. «Som Brud ledes hun
frem, hun kaares og tiltales; selv er hun taus, 1 Lydighed lige-
overfor sin Gud, i Underdanighed ligeoverfor sim Brudgom. —
— — Og med dyb Betydning forandres jo hos os Kvindens
Navn fra den Stund, hun fæstes til Manden. — — — I Brude-
dagene kulminerer hendes Liv, da bærer hun Kronen. Men
denne Myrthekrands staar i Pagt med Gravmyrthene. Hendes
Attraa er til hendes Mand, men han skal herske over hende.»
O. 5. V.

Og kvinnene viste en merkelig evne til å forme sig efter
de krav man stilte til dem. Den kristne kvinne bøide sig lojalt
teoretisk — men naturligvis ikke alltid i praksis — for Bibelens
strenge befalinger, oftest visst uten synderlige anfektelser. Ja,
man kan hos ortodoksiens kvinner finne en nesten uhyggelig
underdanighet og beskjedenhet.

Typisk er en artikkel av «En Kvinde» i «Morgenbladet» i
1870 (nr. 165 A.), skrevet i anledning Stuart Mills bok «Om
Kvindens Underkuelse». Forfatterinnen tar med forferdelse av-
stand fra de ugudelige radikale kvinnesaksidéer, idet hun minner
om at kvinnen er mannens «medhjelp», at hun kalles «mann-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:50:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nokvbeveg/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free