- Project Runeberg -  Norsk marmor /
34

(1897) [MARC] [MARC] Author: Johan Herman Lie Vogt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ogsaa disse sidstnævnte organiske forbindelser spiller en
rent underordnet rolle hos dolomitmarmoren, der aldrig — eller
i alle fald kun rent underordnet — lugter ved slag. Paa hele
dette omraade er der saaledes en ganske væsentlig forskjel mel-
lem kalkspatmarmoren og dolomitmarmoren.

Farven.

Foruden hvid marmor, som fleresteds i Nordland optræder i
meget mægtige lag, har man i vort land paavist en hel række
forskjellige slags farvede marmorsorter, med heist vekslende
farvetoner og schatteringer. Vi skal kort opregne de vigtigste
hidtil kjendte sorter.

Hvid, dog kun yderst sjelden, som f. ex. ved Hegge og
Rugaasnæs i Velfjorden, absolut snehvid, uden nogensomhelst
tone i den ene eller anden retning, men næsten altid hvid med
enten yderst svag blaalig, svag gullig eller svag graalig
nuance;

hvid med yderst svag blaalig tone (i retning mod det melke-
blaa)\ hid hører den meste Carrara-marmor, baade statuario,
blanc clair og blanc P; videre hos os Hekkelstrand-marmoren
fra Ofoten og Granaas-marmoren fra Vefsen;

hvid med yderst svag gullig (crémegul, flødegul) tone; ex. en
større del af den hvide dolomitmarmor fra Tortenli—Furuli paa
Fauskeidet; denne dog undertiden næsten ren snehvid, med
neppe mærkbar créme-tone; undertiden forøvrigt ogsaa med
graalig tone og med graa skyer;

hvid med svag graalig tone; ex. fra Eemmen ved Mosjøen.

Hos den hvide marmor foretrækker de fleste en ganske
svag crémegul tone fremfor den blaalige, idet den gule tone er
„varm“, den blaa derimod „kold“. Den nordlandske hvide mar-
mor, specielt Fauskeidets hvide dolomitmarmor, som ofte ud-
mærker sig ved ganske svag crémegul nuance, har i saa hen-
seende, særlig hvor der handles om meget store blokke, til
kolos-statuer, søiler, kapitæler osv., et fortrin fremfor den ordi-
nære Carrara-marmor, som næsten altid har et lidet stik mod

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:53:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nomarmor/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free