- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Tredje bind /
41

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I Odysseen er det jo fortrinsvis Athene, som med utrættelig
iver og energi personlig griber ind i bandlingen og leder
det heles gang, skjønt altid i samklang med Zeus. Men
ogsaa i Iliaden griber Athene virksomt og selvstændig ind;
ligesom Apollon her er den guddom, der fortrinsvis virker,
saasnart det gjelder at fremme Troernes sag, saaledes er
det (ved siden af Here) især Athene, der virker til Acliaiernes
hjelp. Og ogsaa hun har magt til at virke fraværende, alene
i kraft af sin guddommelige vilje. Jeg anfører kun et par
i denne forbindelse karakteristiske steder.

II. 5, 674 fg. heder det: det var ikke Odysseus beskikket
(jiåtJMpov) at fælde Sarpedon, derfor vendte Athene hans
sind mod Lykiernes skare.

Da Odysseus og Diomedes drager ud paa sin farlige
vandring II. 10, 273 fg., sender Athene dem et gunstigt varsel,
og de beder begge Athene om hjelp til at fuldbyrde sit hverv
og komme lykkelig tilbage, rfir 3’ t’xive iiallug n&tyri.

II. 11, 434 fg. fortælles, hvorledes Sokos udslynger sin lanse
mod Odysseus; den trænger igjennem baade hans skjold og
hans panser og sønderflenger hans hud; men Athene hindrer

— uden selv at være tilstede — lansen fra Xyxaai

tfurog og redder saaledes Odysseus’s liv. —

Med hensyn til magtfylde og udstrakt
virksomheds-omraade er Athene endnu rigere udstyret end Apollon.
Allerede tidlig har man forstaat Athene som et udtryk for Zeus’s
tanke, for den visdom, der ligger til grund for hans
verdensstyrelse1); og hendes magt omfatter i grunden alle sfærer
af menneskelivet; gjennem hende udføres Zeus’s planer med
menneskene; hun beskytter stæderne (egva-lmoXig II. 6, 305),
og alt, der kan fremme deres trivsel i krig og fred, udgaar
fra hende; hun er en veldig guddom for krigen, dog — i
modsætning til Ares — mindre for kampen i og for sig end
for dens formaal og for den visdom og kløgt, hvormed den

*) Sml. Platon, Kratylos o. 23: (tm negl ‘Ö.uijgor <Jf«w) — ot nollai

t^tjYovfisvoi tov Ttoirjtrjv (pctoi ttjv ^4.-&tjvav avtov vovv fe y.al diavoiav 7te7iot7j-

xivai; derefter nævnes de etymologier, hvorefter !A$y]va (for $sov6*
eller -9-eovöt}) skulde betyde &sov votjoig eller ta &ela voovaa eller (for
yj-S’ovotj) tj iv tih ij&et votjaig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:58:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr3/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free