- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Tredje bind /
50

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

o. 1. bliver virkelige guddomme, der endog faar sin kultus.
Saaledes ogsaa, naar der optræder skjebne-gudinder, Moigai.
Men dette trin er efterliomerisk og kommer os saaledes lier
ikke ved. Heller ikke vedkommer det os lier, at, som
Welek er udtrykker det1), „aucli bei den Griechen ist die Zeit
des abstracten Denkens und der Speculation gekommen,
worin sie das Schicksal gleichsam als ein gebeimnissvolles,
immerhin geistiges Princip den Göttern gegeniiberstellten,
die sie entweder niclit inehr im Sinne der alten Welt oder
gar niclit mehr glaubten:‘.

Men selv om nogen endnu skulde fastholde den mening,
at /uofo« (jioifjui), «iun og xi-ä&sc: allerede hos Homer tænkes
som personlig eksisterende guddommelige væsener, vilde dog
i ethvert fald disse væsener ikke være at forstaa som skjebnens
herrer med selvstændig magt og raadighed, end sige som
magter, hvem endog guderne, ja Zeus selv skulde være
undergivne, men kun som tjenende, som den verdensstyrende
guddoms redskaber ved tilskikkelsen og udførelsen af
menneskenes skjebne, som væsener altsaa, hvis hele myndighed
udgaar fra Zeus, som det heder hos Hesiod (Theog. 904):

Molong yg tiXgiuttjv tiftip nogs {.njiieztt Zevg.

Dette tiltrænger ikke yderligere bevis, saasandt det ovenfor
er godtgjort, at det er Zeus, som efter de homeriske
menneskers religiøse bevidsthed raader for skjebnen, Zeus, af hvem
al tingenes gang i verden afhænger.

IV.

Der staar os nu kun ét tilbage.

I de homeriske digte findes ofte udtrykket vnéquogov2)
og lignende, der betyder „mod skjebnen’4. Men naar skjebnen
er det, som Zeus bestemmer og tiiskikker, og Zeus er den

_

’) Gr. Götterl. I, 185.

a) Nogle skriver iniq fiogov, men foruden at simplex ‘ juogos ikke
forekommer i denne almindelige betydning af skjebnen (se ovenfor s.
7 fg.), viser i ethvert fald iaéQ/ioQa II. 2, 155, at vi her har en
adverbialdannelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:58:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr3/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free