- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Tredje bind /
117

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Skorpioner, lukker Fængslet og kaster Nøglerne i Donau
med de Ord: naar disse Nøgler komme op af Donau igjen,
saa er Simeons Synd forladt! Der gaaer atter ni Aar, og i
det tiende fanges der i Donau en Fisk, i hvis Bug Nøglerne
findes og bringes Igumeuen. Denne mindes nu Simeon og
aabner Fængslet; dets Indre er oplyst af Solskin, der sees
hverken Øgler eller Skorpioner, men ved et gyldent Bord
sidder Simeon med Evangeliet ihænde.

Dersom denne Vise var det eneste Spor af Oedipusmythen
hos Slaverne, saa vilde Betydningen deraf vistnok være
tvivlsom; man kunde da sige, om ikke just ganske, saa dog
næsten det Samme derom, som jeg ovenfor bemærkede om
Hahns Sammenstillinger. Visen har imidlertid tydelige Spor
af, at det kun er en Deel af et Sagn, den har behandlet.
Saavel Simeon som Dronningen kommer til Kundskab om
deres hemmelighedsfulde Skjæbne ved at læse i Evangeliet,
men af dette kan man dog ellers ikke faae saadanne
Oplysninger. Det er klart, at der i dette Evangelium maa have
staaet noget, tilskrevet i Kanden eller paa anden Maade,
som ikke findes i ethvert Exemplar af Evangeliet. Men som
bekjendt forekommer der i enhver Folkepoesi ikke sjelden
to eller flere Viser om et og samme Emne, der enten kunne
være forskjellige Omdannelser, som Traditionen har gjort af
en og samme oprindelige Vise, eller oprindelig forskjellige
originale Viser over et fælles Emne. Den anden serbiske
Vise om Nahod Simeon hører tydelig til det sidste Slags
Varianter og har behandlet Sagnet, om ikke lieelt, saa dog
med langt større Fuldstændighed end den forrige. Indholdet
er følgende:

Caren’) opfostrer et Pigebarn i Janje. Han opfostrer
hende ikke for at gifte hende bort, men for selv at tage
hende; Caren vil, men Pigen vil ikke. Rigmænd og
Stor-mænd beile til hende, men Caren afviser dem, og efterat

’) Ved Caren forstaae Serberne i Reglen den tyrkiske Sultan, aldrig
den russiske Car. Dog kan dette Udtryk i meget gamle Viser ogsaa
betegne deres egne forhenværende uafhængige Herskere, af hvilke

i det mindste een i den sidste Periode før Landets Undertvingelse
har ført Titel af Car.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:58:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr3/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free