- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Tredje bind /
222

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

og Udtrykket „han slap hort fra Ch ar os’s Gab“ eller, „fra
hans Tænder" betyder: han undslap fra Dødsfare1).

Charos optræder som en stærk Mand og yngre, end
vi ere vante til at finde ham i Oldtidens Fremstilling; uden
Vaaben griber han ofte med kraftige Hænder sit Bytte og
slider Sjælen ud af Legemet2). Den Døendes Agoni
betragtes derfor som en Kamp med Charos; er Ofret en ung og
kraftig Mand eller en vældig Kriger, maa Charos ofte
brydes længe med ham, og Kampen er haard3); det ender da
gjerne med, at Charos griber ham ved Haarene4), og saa
formaar selv den Stærkeste ingen Modstand længer at gjöre.
Folkedigtet har ofte benyttet dette Motiv. En bekjendt
Sang, hvoraf mange Varianter findes, beskriver saaledes en
ung Hyrdes Død paa følgende Maade:

„Ser Du hint Bjærg, som er saa höjt og stort, som har
Storm om sin Tinde og Taage ved sin Fod? Derned ad
steg en kjæk ung Hyrde; han bærer sin Fes paa Snur og
sin Kappe slaaet tilbage. Og Charos vogted paa ham fra
det höje Fjæld; frem gik han og mødte ham paa en snever

*) tykvtwaev uitb tov Xuqou to (ft o ti il eller ta Jdovtia Politis p. 301.

2) Sjælen sidder ifølge Folketroen i Maven under venstre Bryst; ,us
novei i; Mi-vyt] /.tov siger man i Smyrna om Mavesmerter, og
andensteds hedder et „Maveplaster11 åvttyvxo, s. Schmidt I, p. 229.
Naar Sjælen er skilt fra Legemet, tænkes den som en Skygge
eller et svagt Billede af det fordums virkelige Menneske (det
homeriske d’tJaÅov), af og til ogsaa som bevinget Barn (derfor: „hans
Sjæl flöj bort“, >/ m//>/ tov, istedetfor uné&avc; smlgn. ipvx>)
otiuato; (Yé-iTtttj, Batrachomyom. 208 og Afbildninger af Sjælen som
en lille bevinget Menneskefigur paa antike Monumenter, s. K. 0.
Muller’s Archäol. § 397, 1 og 3).

3) I et Æventyr fra ’Ayta ’!dvva paa Evbøa (i Hahn’s griech. u. alban.

Mährchen, nr. 60) fortælles, hvorledes en Kone, i hvis Nabolav en

ung Mand laa for Døden, blev Ojenvidne til en saadan Kamp mel-

lem Charos og Sjælen, der af yderste Ævne satte sig til Modværge.

’) Folketroen maa tillægge dette Middels Anvendelse en særlig Kraft.

I et Æventyr, meddelt af Chxirmuzis i hans K^tud (p. 69), er

en Bonde ved sit henrivende Spil bleven vel set af Neråjderne;

han forelsker sig i en af disse og vil have hende til Hustru, men
faar først Magt over hende ved paa en gammel Kones Raad at

gribe hende ved Haarene og holde hende fast til Hanegal.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:58:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr3/0236.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free