- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Tredje bind /
225

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ved det tredje Døgn sejrer Digenis over liam, og aabned
sin Favn og priser Gud: Jeg priser Dig, gode Gud, som er
i det Höje, og som kjender det Skjulte og det Aabenbare.
Da kom en Stemme fra Gud og fra Ærkeenglene: Jeg sendte
Dig ikke, Charos, for at udføre Brydekampe, men jeg sendte
Dig, Charos, for at Du skulde tage Sjæle til mig! — Og
Charos blev til en gylden Örn og satte sig paa hans Hoved
og grov med sin Klo for at udrive hans Sjæl“1).

Af denne Sang se vi tillige, at Charos, naar det tykkes
ham gavnligt, kan forvandle sig; andre Steder bliver han
til en ,,Flue“2), til en „Øgle“, der bider en ung Pige i Haand
og Fod3), eller „ligesom en sort Svale“, der oppe fra Luften
skyder sit Offer en Pil i Hjærtet1).

Charos er ikke alene grusom og ubonhørlig, men

— som i ovenstaaende Sang om Digenis — troløs og
bedragerisk: „Verden en Løgner, Charos en Tyv“, hedder

‘) Sakell. 1. o. Legrand, Chansons 1. c. og p. 194:

y.L av /uk vixyørjg, Xaqovta, cfixaXe tij /Uov,

y.i av ø£ vuctjøto, Xaqovta, ydqiø fxov tt] tyv/q /liov.

Xeqtalg yeqialg Imdøaøi xal ntjav øti\v navaiøtna,
xi a7to?.oj]&ti Xdqovtag xal Xéei xal XaXel tov
Ki dXa(ioo7tidø> [xi, Jievvtj, yia ra ø dXafiqonidøia! —

Ki aXa(iqo7liuvv o //tevvijg^ xai øipiytoniarv a Xaqog.

’Kei Ttov Ttiavvev b Xdqortag7 ta yai/uata netovøav,
xel 7tov Ttiavvev o /ftevvtjg, ta xoxxaXa iXvovøav

x ed(uxar xal naXijovaøi tqelg vvyteg, to elg ij/uiqatg^
ø ta tqia tu fxeqovvyta o dievvt\g nxa tov,

xi avoigev talg ayxdXaig tov xal to Ueo doigd&r
doigdtiu Of, xaXe Ttovøai ø ta ‘ iptj/Lco/uéva,

xi ortov yivdoøxtig ta xqvipa xal ta (paveqio/uéva.

’Hqte tpvovi] JTtov to 0«o, xi artb tovg dqyayyéXovg’

Kal dé oé 1ne/u\Jja1 Xaqovta, naXr^wfiata va

naqa *øtei/.d øe, Xaqovta, xpvyalg yia va nov naqyg.

Xqvøog atog eyivrjxev dndvi» ø’ttjv xeipaXtjv tov,

xai Joya(pte /ue to \vyiv tov va ’fixdXXij tij U>v/t]v tov.

2) Jeannaraki, Kretas Volkslieder, nr. 146.

3) PaSS. 416, 4 Og Chasiotis, 2vXXoyrj tæv xata ttjv ’Hneiqor åtj/uot.
døfiattuv. 1866. P. 169.

4) Pass. 417, 4: Ki o Xaqog eytivs rtovXl adv ,ttavqo yeXiöovi^

ijtétage xal dtijv xaodid oaitteWe trjv xoqt].

Nord. tidskr. for filol. Ny række. III. 15

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:58:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr3/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free