- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Tredje bind /
236

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som var blevet skabt ved frivillige Safmnenskud af 12 Borgere og
Kjøb-mænd i denne By, og som støttede sig til det bedste af Tysklands
dengang omrejsende Skuespillerselskaber, det Aekermann’ske, og med
det den berømte Skuespiller Eckhof.

Med Glæde overtog Lessing efter en kort Undersøgelse af
Forholdene denne StilKng, i hvilken han haabede at kunne virke for et
af sine store Formaal, at frigjøre det tyske Theater for den fordærvede
franske Smagsretning, opdrage Publikum i dramatisk Henseende ved
virkelig kunstneriske Præstationer og efterhaanden skabe en tysk
National-Skueplads. Det er tilstrækkelig bekjendt, at Lessings store
Forventninger led et fuldstændigt Nederlag i den rige Kræmmerby,
saa at dette Theater, der var blevet stiftet og aabnet under sjælden
gunstige Auspicier, kun holdt sig omtrent halvandet Aar (22. April
1767—25. November 1768), da det maatte lukkes af Mangel paa
Deltagelse.

I sin Stilling som Dramaturg ved Hamborger Theatret skrev
Lessing sin berømte „Hamburgische Dramaturgie11, hvori han ved mere
eller mindre udførlige Anmeldelser og kritiske Behandlinger af de til
Opførelse bestemte Stykker og af selve Opførelsen (hvorved han iøvrigt
ofte mod sin Villie kom til at støde de irritable Thalias Sønner og
Døtre for Hovedet) agtede at virke opdragende og vejledende ikke
alene paa det theaterbesøgende, men paa hele det dannede tyske
Publikum; og det kan næppe nægtes, at skjøndt Lessings Theater ikke
kunde bestaa, vistnok væsenlig paa Grund af Stedet, hvor det
oprettedes, saa har han dog ved sin Dramaturgi opnaaet en stor Del af
sit Formaal, at rense Smagen og udbrede Forstaaelsen af scenisk
Kunst, paa en Tid, da det ideelle Liv spillede en langt større Rolle
end i vore mere realistiske og paa det Udvortes og Praktiske
henvendte Samfundsforhold, og da Kundskaben til den klassiske Oldtid og
til de samtidige store Kulturfolks aandelige Liv og aandelige
Frembringelser trængte langt dybere ned i de dannede Samfundslag og nød
en mere almindelig Forstaaelse end i vore Dage.

I Erkjendelse af den store Betydning dette væsenlig kritiske,
men dog alt andet end negative Værk af den store Banebryder har
haft og endnu kunde have paa den dannede Del af Publikum, ikke
mindst paa den opvoxende Ungdom, der forbereder sig til
Universitetet, have to tyske Videnskabsmænd, Doktorerne Fr. Schröter og
R. Thiele, foranstaltet en ny Udgave af „Hamburgische Dramaturgie11
ledsaget af oplysende Noter og Anmærkninger, af hvilken 1ste Del,
omfattende de første 52 Stykker, altsaa Halvdelen, er udkommen paa
Vajsenhusets Forlag i Halle. Texten i denne Udgave er konform med
den Lachmann’ske; dog have Udgiverne fundet sig berettigede til, da
Bogen ogsaa er beregnet paa den studerende Ungdom, at give
Retskrivningen et noget mere moderne Tilsnit og at oversætte de mange
Citater i fremmede Sprog paa Tysk, da et saa udstrakt Kjendskab til
disse ikke kunne forudsættes (der forekommer større og mindre Citater
paa Latin, Græsk, Fransk, Engelsk, Italiensk, Spansk og Hollandsk).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:58:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr3/0250.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free