- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1933 /
61

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Finlands konst. Några konturlinjer av Bertel Hintze

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ferdinand von Wright: Askväder över Haminanlaks. 1858. Gösta Stenmans samling.

Ferdinand v. Wright och hans likaledes självlärda bröder Wilhelm och Magnus representera den enda motsvarigheten i Finland till danskt och tyskt
biedermeiermåleri. Mest är han känd för sina fågelbilder, utförda med högsta grad av naturvetenskaplig, miniatyraktig detaljskärpa, men ofta också med
utomordentlig finhet i färgen och nästan monumental storhet och kraft i kompositionen. Det dramatiskt uttrycksfulla åskväderslandskapet — den enda
bild, i vilken den sakligt lugne konstnären låtit sina känslor ohämmat brusa fram — återger hans hemgård i den för sin naturskönhet berömda nejden
kring Kuopio. I självvald isolering utförde han här största delen av sitt stora livsverk. Han avled på Haminanlaks 1906 vid 84 års ålder.

Finlands konst

maktstidens finländska krigshjältar — även de
angelägna om att manifestera sin nyvunna rikedom —
rest sina lantslott, gravmonument och epitafier.
Samma anda, endast mera borgerligt nykter, präglar
även de nya rokokoformerna, som i sin finländska
»edition» ständigt bevarat någonting av barock
klumpighet och tyngd. Sina förnämligaste monument
har denna dådkraftiga, praktiska livssyn fått i
enstaka bruksgårdar, myndiga vittnesbörd om den nya
ledande klass, som efter det föregående skedets
förhärjande krig detroniserat den utarmade högadeln
och nu gör sig redo att även i yttre bemärkelse ikläda
sig dess mantel. Långt starkare fotfäste än den ele-

ganta, fantasifulla rokokon vann den gustavianska
stilen, vars måttfulla, nyktert klara och enkla
karaktär i hög grad motsvarade det finländska kynnet.
Men den nya stil, som därmed gjorde sitt intåg, var
ingen salongskavaljer, klädd enligt senaste franska
snitt, utan en trygg och fryntlig lantjunkare eller
solid småstadspatron i hemmagjord vadmalsdräkt.
Mången förmögen köpman eller godsägare lät väl
avbilda sig av de nästdyraste målarna i Stockholm;
från sina resor till rikets huvudstad hemförde man
också en överraskande mängd svenska möbler av hög
kvalitet — på samma sätt som den nya
smakriktningen blev väl representerad i våra herrgårds-

6l

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:03:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordkal/1933/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free