- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1933 /
65

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Finlands konst. Några konturlinjer av Bertel Hintze

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Finiands konst

Allt det svårmodigt veka och beslöjat drömmande i
folksjälen tränger nu fram på ytan. Tidigast finna vi
det i Alexander Lauréus romantiska nattscener och
i hans skildringar av det italienska folkets tjusande
dagdrivartillvaro, av rövartyper och bergshålor, i
vilka Robert Wilhelm Ekman något senare låter oss
skåda dessa pittoreska frihetshjältars kamp mot
ordningsmakten — idel små motiv, vilka pläga få ett
lockande och hemlighetsfullt skimmer först under en
fridfull och händelselös vardag, då endast fantasiens
och drömmens värld längre förmår ge utlösning åt
känslor och instinkter, som äro alltför starka för att

Eero Järnefelt: Porträtt av statsrådet J. R. Danielson-Kalmari.
1896. Tavastländska studentavdelningen, Helsingfors.

Med den psykologiska skärpa, den säkra karakteriseringsförmåga och den
kultiverade förståelse, som gjort Eero Järnefelt till en av Finlands främsta
porträttmålare, har konstnären här skildrat statsrådet Danielson-Kalmari
såsom den fanatiske ideologen och nationalitetskämpen, utslungande sina
stridsparoller för hela den dåvarande finska studentgenerationen. I ett icke
mindre märkligt porträtt har Järnefelt mer än 25 år senare återgivit samma
modell — en kraftfull patriark med slocknad blick; språkfejdens tid är förbi
och med den stora personlighetens mognade, djupa och klara livssyn manar
han nu till kamp för fosterländsk samling.

Eero Järnefelt: Höstlandskap med vass. 1905. Ateneum,
Helsingfors.

Detta höstlandskap, som i sin koncentrerade, dekorativa stilfullhet kan
påminna om japansk konst, är en utomordentlig representant för Järnefelts
på en gång intima och försynta, kultiverade och fraslöst omedelbara
naturlyrik. Med dylika arbeten har konstnären såsom en av de första funnit det
pregnanta uttrycket för det dämpade svårmod, som vilar över inlandsnaturen
i Finland, och som även utgör en grundton i finländsk psyke.

helt kunna undertryckas. Med en djupare nationell
underton ljuder denna romantik i Ekmans famlande
Kalevalabilder; sin vekaste, mest älskvärda klang får
den i düsseldorfmålarnas idylliska scener ur det
nyupptäckta folklivet, för att i 50- och 60-talens »stora»
figurmåleri främst bliva ett uttryck för allt det
känslosamma i folksjälen. Med dyster, patetisk, men
samtidigt strängt tyglad kraft bryter den fram i
Ferdinand von Wrights åskväderslandskap eller i
Fanny Churbergs dramatiskt intensiva, på en gång
kärvt sakliga och expressionistiskt uttrycksfulla
naturskildring. Sitt ideala jämviktsläge når denna
strömning i Werner Holmbergs landskap; denna
underbara förening av subjektiv romantik och skarp
observationsförmåga, av innerlighet och klarhet, av
mjukhet och kraft, av omedelbar värme och sträng stilfull-

65

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 19:10:05 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nordkal/1933/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free