- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1933 /
66

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Finlands konst. Några konturlinjer av Bertel Hintze

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Finland*) koiut

A. Gallen-Kallela: Vid Tuonela älv. 1903. Ateneum, Helsingfors.

Åren 1901—03 utförde Gallen-Kallela en stor freskmålningssvit för ett gravkapell invid Björneborg. »Vid Tuonela älv» utgör en studie till en av dessa
numera förstörda fresker, vilka i symbolisk gestalt återgiva konstnärens tankar om livet och döden. Med gripande storhet och kraft har konstnären skildrat
dessa människor, vilka samlats vid Tuonelaälvens strand, inväntande det oundvikliga ögonblick, då färden till dödsriket på älvens andra strand skall
anträdas. I enkla, typiska gestalter har konstnären åskådliggjort människans efter olika ålder och temperament växlande sätt att reagera inför dödens
problem. Sig själv har han avbildat längst till höger; djärvt avskuren av tavlans rand står han stolt och reslig, med freskomålarens murslev i sin hand.

Dessa fresker beteckna höjdpunkten i Gallen-Kallelas monumentalmåleri.

het vore man frestad att kalla nästan rafaelisk. Hans
korta bana betecknar ett av de stora ögonblicken i
Finlands konst, då de flesta motsatser i vårt
folklynne smälta samman i en harmonisk, rofull syntes.
Det är den fascinerande upptakten till vad som kunde
kallas den korta guldåldern i vår nyare konsthistoria.

Från düsseldorfskedets dramatiska
känslotolkning, sådan den når sin högsta stegring hos Fanny
Churberg, är steget i själva verket icke långt till
90-talet och den moderna expressionismen. Men
vägen dit leder till en början bort från Finland, till
80-talets internationella konstnärsliv i Paris. Det är
ett glansfullt skede, måhända den lyckligaste, av
yttre svårigheter och inre tvivel minst berörda
epoken i Finlands konst. Första gången får vårt måleri
en kosmopolitisk prägel, det tävlar framgångsrikt som
en världsman bland andra om hedersplatserna på
Salongen. Den eleganta virtuositeten, det
salongsmässiga och briljanta är ofta frapperande t. ex. i

vissa av Ville Vallgrens, Albert Edelfelts eller
Gunnar Berndtsons arbeten från åren omkring 1880 —
men detta är ett hastigt övergående fenomen, alltför
främmande för finländskt väsen för att kunna
efterlämna djupare spår i den följande utvecklingen. Vad
som småningom utkristalliserat sig ur detta skedes
konst, är framför allt den kärva durtonen i Edelfelts
karaktärsfulla folklivstyper, i hans manliga porträtt,
i hans illustrationer till Runebergs »Fänrik Stål» och
framför allt i hans enkelt storstilade väggmålning för
festsalen i Helsingfors universitet. Man erinrar sig
August Uotilas höstligt klara färgackord, hans
manliga skärpa och kraft, eller den tillknäppta och
återhållsamma, i gustaviansk tradition rotfästade
sirligheten i Gunnar Berndtsons miniatyrartade
måleri. Släktskapen med vårt realistiska måleri från
seklets tidigare del är påfallande, greppet på
uppgiften är i stort sett detsamma, sakligt, okonstlat och
naturligt, fastän mindre tungt. Vår naturalism blev

66

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 19:10:05 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nordkal/1933/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free