- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1933 /
139

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ungdomen i samtida litteratur av Sten Selander

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ungdomen i samtida litteratur

som det förlovade landet. (Den tyska ungdomens
hållning just nu, som i viss mån är avvikande,
bestäms av så säregna förhållanden, att det skulle
föra oss för långt att här gå in på den.) Vid första
ögonkastet kan de unga kommunistiska författarnas
ståndpunkt förefalla ohållbar och psykologiskt
omöjlig. De är naturligtvis inte i främsta rummet
kommunister, utan — liksom de allra flesta diktare
i alla tider mer eller mindre varit — ideella
revolutionärer i allmänhet, som av individuella motiv drivt
till uppror mot samhället. Och därför kan intes
synas vara dem mer främmande än Sovjet med dess
järnhårda statsmakt, dess cyniska realpolitik och
dess marxistiska, dogmatiskt materialistiska ideologi.
Men vid närmare betraktande försvinner denna
motsägelse mer eller mindre fullständigt. Den
marxistiska världssynen med dess sträva hårdhet
står i samklang med den dystra syn på tillvarons
brutalitet och de patentidealistiska deklamationernas
ihålighet, som verkligheten tvingat på dem, och
har dessutom en rätvinklig logik, som stämmer
överens med den ungdomliga förkärleken för klara
linjer, abstrakt tänkande och hastig lösning av
problemen. Vidare innebär kommunismen, åtminstone
sådan den ter sig i dessa unga ideologers ögon, en
tro på den ursprungliga människan — i motsats
till den av kapitalismen fördärvade — som
sammanfaller med det väsentligaste draget hos den tids-

typiska »livstron». Kommunismen är ju också den
primitiva människans och det primitiva samhällets
karakteristiska livsform; och primitivitetskulten hör
utan tvivel på gott och ont till nutidsungdomens
vanliga kännetecken. Och slutligen och framför allt
har samhället i Sovjetryssland ett stort, gemensamt
mål, hela livsföringen där präglas av en\ frivillig
eller påtvingad asketism, en fanatisk heroism, som
bjärt kontrasterar mot den förvirrade mållösheten,
den degiga toleransen och småskurna egoismen i
Västerlandet. Den bästa ungdomen av i dag längtar,
som den alltid gjort, efter offer och hjältedåd, den
längtar att i heliga skaror få kämpa för en stor,
gemensam sak. Och det är främst därför att denna
längtan endast i så begränsad omfattning kan få
tillfredsställas i det av medelålderns klokhet och
försiktighet färgade borgerliga samhället, som så
många av dem riktar extatiska blickar österut. Man
kan beklaga den inriktning, den ungdomliga
idealiteten i våra dagar fått, och önska att den i stället
fått bli en makt till rening, härdning och förnyelse
av det bestående samhället; personligen hör
undertecknad till dem som tänker så. Men idealiteten
som sådan kan man inte därför bestrida och neka
sin respekt; lika litet som man kan undgå att gripas
av den nutida ungdomens imponerande ärlighet. Och
med lite god vilja kan man också förstå att uttrycken
för dess ideella patos måst bli sådana de blivit.

39

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 19:10:05 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nordkal/1933/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free