- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1936 /
53

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Topeliusmuseerna på Kuddnäs och Härtonäs av Paul Nyberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TOPELIUSMUSEERNA PÄ KUDDNÄS OCH HERTONÄS

om den stora allfarvägen. Men så mycket starkare och djupare skola
besökarna känna maningen i de ord, som skalden skrivit i Majniemis
främlingsbok, och som nu också stå inskrivna på första bladet i
gästboken på Kuddnäs:

»Här tystna dagens storm och strid
i morgondagg och aftonfrid.
Här bor ett älskat minne blott
av liv, som flytt, och tid, som gått.
Dröj vandrare, eho du är;
var lugn, var god, var lycklig här!»

Av helt annat slag än barndomshemmet och icke på minsta sätt
konkurrerande med detta äro Topeliusrummen i Hertonäs museum
invid Helsingfors. Dessa utgöra icke på samma sätt en helhet som
hemmet på Kuddnäs och ansluta sig ej på samma naturliga sätt till sin
omgivning. Topelius har ju — som bekant — aldrig bott på Hertonäs.
De tre rum, som här äro inredda till ett Topeliusmuseum, representera
hemmet på Björkudden, i Helsingfors östra inre skärgård, men utgöra
endast en del av detta stora, vackra och mångbesökta hem, där skalden
bodde och arbetade åren 1879—1898. Något »Topeliushem» bilda dessa
rum därför icke. De äro också endast deponerade här för att i en
framtid möjligen få plats i Nationalmuseet, som är föremålens ägare. Allt
detta måste en besökare göra klart för sig för att kunna bilda sig en
riktig uppfattning om dessa Topeliusminnen. Att rummen det oaktat
kunna göra ett starkt intryck på besökaren, beror på att alla föremål
äro autentiska, så gott som ingenting saknas och ingenting har kommit
till. Allt intresse koncentrerar sig här på dessa föremål, som äro
uppställda i möjligaste mån på samma sätt som på Björkudden.
Uppställningen, som skedde år 1925, har övervakats av Topelius’ yngsta dotter,
Eva Topelius Acke.

Det är skaldehemmets så att säga andliga centrum, själva
diktar-verkstaden och dess förgårdar, som här blivit bevarade, det lilla arbets-

53

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Sep 30 02:49:26 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nordkal/1936/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free