- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1936 /
81

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Eliel Saarinen, skyskrapans nydanare, av Gustaf Strengell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ELIEL SAARINEN

blivit labilt. Allt sedan i seklets
begynnelse empiren, den sista i
räckan av de historiska stilarna, haft
sin korta blomstringstid hade
arkitekturen århundradet igenom gått i
den ofruktbara stilrepetitionens
tecken, med ett mekaniskt tillämpande
av de gamla stilarnas yttre
formapparat. I all tysthet, djupt under
ytan förbereddes väl, i vissa slag av
till sin art nya nyttobyggnader, den
»rena saklighet» som i våra dagar, i
och med funktionalismen, förlänat
byggandet i dess helhet en så starkt
förändrad karaktär. För en så
radikal rörelse var likväl kring
sekelskiftet tiden ännu icke mogen.
Befrielsen från stiltvånget, och därmed
byggnadskonstens förnyelse, söktes
utmed andra vägar. I
utvecklandet av ett nyskapat, rent personligt
arkitektoniskt formspråk såg man
vägen till frälsning. Individuell konst var också i arkitekternas läger lösen.

Denna individuella strömning mötte i Finland och ingick där förbindelse med
en annan stark tendens i tiden, den nationellt romantiska. Sin samlande
medelpunkt, och samtidigt utstrålande kraftcentrum, hade denna hos oss i den
genialiske målaren Axel Gallén (Akseli Gallen-Kallela). Lidelsefullt uppgående i
Kale-valas, det finska nationaleposets, dunkla forntidsvärld nöjde sig Gallén icke med
att i sina målningar söka levandegöra diktens tragiska gestalter, på samma sätt
som Sibelius i sina tidigaste tondikter gjorde det. Han gick ännu längre i det
att han strävade till att stämma sin omgivning — hus, bohag, prydnadsting, ja
dräkter, alltså hela miljön — i samklang med den fornfinska sådan han drömde
sig den, visserligen med stöd i den primitiva bondekultur han lärt känna i
Öst-Karelen, de sista runosångarnas efterblivna landsdel.

I Ruovesi socken, i hjärtat av Finland, hade Gallén i ödemarken åt sig uppfört
ett märkligt hus, timrat av väldiga urskogsfuror och utan som innan präglat av
dyster storvulenhet och obändig kraft. Denna ateljébyggnad med dess helt av
ägaren själv skapade inredning kom att göra epok i Finlands arkitekturhistoria;
till impulser härifrån återgår nämligen i mycket den stilhållning som nu
utbildades. Även andra inspirationskällor förekommo dock. Av särskild betydelse var

Brandstodsbolaget Pohjolas hus i Helsingfors, utfört
i täljsten. Arkitekturbyrån Gesellius, Lindgren och
Saarinen. 1902

6

81

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Sep 30 02:49:26 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nordkal/1936/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free