Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Norsk brukskunst av Thor B. Kielland
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Norsk brukskunst
Av Dr. phil. Thor B. Kielland
A rbeidet med brukskunstens fremme er nu også i Norden kommet
/ 1 så langt og resultatene er både estetisk og merkantilt så
betyde-lige at det ikke i og for sig er mere enn rett og riktig at også
denne gren av det nordiske kulturarbeide behandles i »Kalenderen»
på bred basis gjennem oversiktartikler fra de respektive land. At denne
artikkelserie fremkommer i Nordens Kalender er så meget mere naturlig
som utviklingen av brukskunsten i Skandinavia i ganske stor
ut-strekning har vært bygget på samarbeide, både personlig gjennem
be-vegelsens ledere og på en ganske hyppig utveksling av utstillinger. Et
samarbeide som selvsagt ikke har tatt sikte på fremelsking av noen
slags felles nordisk form eller stil, men som tvertom gjennem en
frivillig og åpen utbytning av erfaringer, har bidratt til bevaringen av
egenarten i de respektive lands brukskunstproduksjon like overfor den
nødvendige assimilering av de månge internasjonale
brukskunstpro-blemer av formell, teknisk og social, merkantil art. På bakgrunn herav
er det ikke overraskende når vi allerede nu kan konstatere at
brukskunstens utvikling i Norden i de seneste menneskealdre stort sett har
fulgt de samme linjer.
I Norge kan vi som i Danmark og Sverige konstatere at frigjørelse
fra det forrige århundres stiltyrrani kom til oss omkring
århundre-skiftet, med det første gjennemførte forsøk på å skape en fri, moderne
stilform, l’art nouveauen. Videre at denne formelt spilte fallitt
like-overfor en ny nasjonalromantisk, sterkt individualistisk preget retning,
en retning som her i landet fikk en utpreget malerisk karakter. Denne
retning igjen munnet omkring 1920 ut i en ny nyklassisisme som tross
sitt romantiske bunn drag — stilavhengigheten — gjennem sin
inter-nasjonale karakter virket som et renseisens bad, som en akademisk
ii5
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>