- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1936 /
118

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Norsk brukskunst av Thor B. Kielland - Møbler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NORSK BRUKSKUNST

videre ved spesialutstillinger og vandreutstillinger. Særlig effektivt
er arbeidet blitt siden foreningen i 1930 i Kunstnernes Hus i Oslo kunde
åpne sitt store permanente utstillingslokale delvis med salg. Oket
kraft og betydning fikk dessuten institusjonen da den i 1931 oprettet
og knyttet til sig sammenslutningen: Brukskunstnere, en gruppevis
organisering av de fleste av landets aktive brukskunstnere, også
inn-befattet teoretikerne. Ved siden av organisasjonenes arbeide skal vi til
slutt også peke på den til dels dominerende innflytelse på utviklingen
arkitektstanden har øvet, ikke bare gjennem sin byggevirksomhet, men
gjennem de månge opgaver de derigjennem har skaffet kunsthåndverket.

Møbler

Særlig hvor det gjelder møbelkunsten har arkitektene naturlig nok
øvet den sterkeste innflytelse, dels gjennem de ruminnredninger med
tilhørende møblementer de har komponert i forbindelse med sine bygg,
dels gjennem de månge møbler de har tegnet til utstillinger og de store
varelotterier. Vår møbelkunst har derfor i hvert fall i sin mere
preg-nante uttrykksform i høiere grad enn kunstindustrien for øvrig fulgt
arkitekturens stilutvikling. I den »nye nasjonalromantiske» periode
søkte således arkitektene bevisst å skape en nasjonal møbelkunst med
rot i folkekunsten og vår gamle »provinskultur». Føreren her har vært
arkitekt Carl Berner, som har gjort et pionérarbeide, et dristig forsøk
på å sammensmelte de hjemlige formers bredde og festivitas med mere
moderne internasjonale elementer. På helt »nasjonal» grunn står med
ham en hel rekke andre arkitekter hvoriblandt særlig skal fremheves
arkitekt Magnus Poulsson med sine robuste, men fast konstruerte
møbler. Da nyklassisismen satte inn i arkitekturen, skiftet møblenes stil
-karakter selvsagt også, og en rekke av de førende og mest begavede
arkitekter komponerte moderne klassisistiske møblementer av til dels
ypperlig kvalitet, som f. eks. de tungt solide, men borgerlig
konservativt pregede arbeider av A. Bjercke og G. Eliassen, de dekorativt
malerisk understrekede møbler fra arkitektene C. Buch og L. Ree, og
de elegante, mere modernt betonte komposisjoner av G. Blakstad og
H. Munthe-Kaas og F. Bryn, m. fi.

Il8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Sep 30 02:49:26 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nordkal/1936/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free