- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1936 /
124

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

norsk brukskunst

sen, en rekke yngre kunstnerinner utført til dels meget betydelige
arbeider som foreløbig iallfall har nådd sitt toppunkt i den svære
opsetning av paramenter som blev utført til Trondheims domkirke i
1930. De førende atelierer på dette område er i øieblikket Den Norske
Husflidsforening og A/S Paramentikk, Oslo.

Det sier sig selv at den stadig større vekt som i den senere tid er lagt
på brukskunstens sociale betydning har ført til at nytteveven har fått
større plass og flere utøvere. Håndarbeidede gardiner, gulvtepper,
møbeltrekk, m. v. utföres nu til dels med forbløffende rendyrket
moderne karakter og under en stadig eksperimentering med gamle og nye
teknikker, foruten av Husflidsforeningen også av en rekke
privatatelierer rundt om i landet, i første rekke skal her nevnes frk. Tora
Qvillers vevskole i Oslo. Hvor det gjelder nyttevev arbeider imidlertid
de private atelierer i den skarpeste konkurranse med industrien.

Våre fabrikkvevede tekstiler har i de siste 10 år både hvor det gjelder
den tekniske og estetiske kvalitet fått et stort opsving. Fremgangen
har lenge vært forberedt, men de første større demonstrasjoner av
resultatene var på Barnets Vel utstillingen i Oslo 1921 og Brukskunsts store
tekstilutstilling i 1924. Fabrikkene har til dels i samarbeide med
tekstil-kunstnerinner fortsatt utviklingen videre og underlagt sig stadig nye
områder, så de nu både hvor det gjelder ull, bomull og kunstsilke kan
prestere kolleks joner som i tekstur, mønstervarias joner og frisk
kulti-vert farveglede står meget høit og synes å ha en riktig moderne norsk
egenart. Da kvalitetsprodusentenes antall er så stort, vilde det her
føre for vidt å nevne alle og uretferdig å fremheve noen enkelt.

Glassmaleri og glassindustri.

Likesom det norske billedveveri begynte det moderne glassmaleri her
i landet allerede i 1890-årene, men tok først riktig fart i århundrets
begynnelse med Emanuel Vigeland. Han søkte be visst å nærme sig
det middelalderske glassmaleri i arbeidsmåten, men hans figurstil og
ornamentikk bærer hans egen tids preg: En lett stilisering av
natur-fenomenene som hos pre Rafaelismen og i l’art nouveau. Han har vært
en umåtelig flittig kunstner, som både gjennem sin kunst og sin glass-

1 24

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:50:05 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nordkal/1936/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free