- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1936 /
128

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Norsk brukskunst av Thor B. Kielland - Glassmaleri og glassindustri - Keramikk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

norsk brukskunst

samtiden og har fulgt utviklingen på godt og ondt. Arbeidet med
om-leggningen av formstokken efter moderne linjer påbegyntes efter
Bruks-kunsts »Nve Hj ems» utstilling i 1920 og har siden stadig pågått i
sam-arbeide med tilkalte kunstnere bl. a. Jakob Prytz. Full fart i arbeidet
kommer imidlertid først i 1927 då Sverre Pettersen blev fast knyttet
til bedriften. Denne utrolig smidige og allsidige kunstner gikk med sin
merkelige intuisjon likeoverfor materiale og teknikk »inn» for glass og
utarbeidet sammen med de dyktige teknikere på Hadelands glassverk
en stadig økende strøm av nyheter innen alle grener. Naturlig enkle,
udekorerte bruksglass og kostbarere, dekorerte enkelt-stykker som i sin
teknikk knytter sig til firmaets eldste tradisjoner, men som i sin dekor
er helt hans egne. Firmaets gamle og store krystallproduksjon er omlagt
i ny og moderne form. Farvet glass er tatt op, særlig i forbindelse med
pressglass, som firmaet efteråt bedriften i 1932 rasjonalisertes, har gjort
til en meget kultivert spesialitet.

Keramikk

Efter glassindustrien faller det naturlig å fortsette med keramikken.
Norge kom først sent med i fremstillingen av kunstnerisk formet
keramikk. Pioner-keramikeren Andreas Schneider og A. Ollestad, den
kunstneriske leder av den daværende eneste stentøi- og fajansefabrikk i
Eger-sund, holdt sine første utstillinger henholdsvis i 1895 og 1898. Det
var prydgjenstander dekorert med polykrome flyteglassurer de
begynte med, produkter som dengang vakte voldsom opsikt og som til
dels ennu holder mål. Snere gikk Schneider over til også å fremstille
stentøi og fajanse med malt dekorasjon, og han fikk her særlig
anledning til å utfoide hele sitt frodige dekorative talent. Selvfølgelig og
naturlig vokser der frem under hans pensel utallige fantasifulle og
muntre blomster, en i beste forstand keramisk plantevekst. Senere
søkte Egersund Fajansefabrikk samarbeide med Schneider og på basis
av dette samarbeide fremstod, kan man bent frem si, fabrikkens
nuværende kunstneriske leder Th. Friestad. En moderne bondekunstner
som med opfinnsom fantasi har strødd om sig med de flotteste og
festligste mønstre, utrolige blomster, merkelige dyr og fugler i broget

i128

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Sep 30 02:49:26 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nordkal/1936/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free