- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1936 /
131

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Norsk brukskunst av Thor B. Kielland - Keramikk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

norsk brukskunst

mangfoldighet, dyreblomster og blomsterfugler, underlige bastarder.
Hans talent er så frodig og resultatene samtidig så avhengige av
hans personlige utførelse at det ikke alltid har falt så heldig ut å
applisere dem på bruksserviser i masser. Fabrikkens produksjon har
derfor vært ujevn og karakterisert av kunstneriske »skippertak».
Fabrikkens innsats har imidlertid bidratt til å øke forbruket av og
interessen for dekorativ keramikk, og der er da også i løpet av de
siste 20 år vokset op en mengde »private» keramiske atelierer hvorav
jeg skal nevne Laila Hvalstad og Lilli Scheels atelier på Bestum
ved Oslo. Dette atelier utmerker sig særlig ved sin dekors charme og
kultiverte farver, og ved det keramiske humør og gratie der er over dets
dekorative småfigurer. Eilif Whist i Oslo arbeider sikkert, med enkle
keramiske former og rene klare ensfarvede glasurer. En meget følsom
dekorativ begavelse er også fru Lillemor Aars. Stadig flere små atelierer
dukker op, men uten at vi her får anledning til a komme inn på deres
resultater. Viktigere er det å konstatere at flere av de gamle teglverk
har gjenoptatt en eldre produksjon, pottemakeriet, rent
fabrikk-messig og med kunstnerisk assistanse. Og her skal i første rekke og
med honnør omtales Graverens Teglverk på Sandnes, hvor keramikeren
Ragnar Grimsrud står i spissen for produksjonen. Det glaserte
potte-makerarbeide fra denne fabrikk er kanskje vår betydeligste keramiske
innsats for øieblikket.

Isolert og uten konkurranse står vår eneste porselensfabrikk i
Pors-grunn. Den står teknisk meget høit og har alitid vært sig sine
kunstneriske förpliktelser bevisst. Den har da også i de siste 20 år ved
sam-arbeide med forskjellige kunstnere søkt å arbeide sig ut av eldre
naturalistisk underglasur-maleri. Til en gjennemgripende kunstnerisk
omleg-ning av produksjonen kom det dog først efteråt fabrikken i 1927 ansatte
den nuværende kunstneriske leder, fru Nora Gulbrandsen. Hun har en
helt moderne ras joneli innstilling overfor sine opgaver, og fabrikken er
nu nådd langt i fremstilling av lekkert, renslig porselen.

Den norske gullsmedkunst har til alle tider evnet å holde sig på høiden,
og følge med såvel i den tekniske som i den stilistiske utvikling, ja selv
i 1800-årenes nedgangstider var den alitid aktuelt innstilt, og da

i3i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Sep 30 02:49:26 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nordkal/1936/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free