- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1936 /
132

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Norsk brukskunst av Thor B. Kielland - Keramikk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

norsk brukskunst

den moderne kunstindustris første gjennembrudd kom med Part nouveau
stilen omkring 1900, var de norske gullsmeder straks a jour og har
siden ikke alene holdt tritt med utlandet, men sikkert og målbevisst
arbeidet sig frem til en førende plass i den europeiske gullsmedkunst. De
første norske firmaer står ikke alene teknisk sett på høide med sine
utenlandske kolleger, men de har förmådd å skape sitt eget
karakteristiske, rikt varierende formsprog, samtidig umiskjennelig norskpreget som
helt aktuelt moderne. Styrken og sikkerheten i denne utvikling ligger
i at fornyelsen alltid er kommet innenfra, fra faget selv. Lykkelige
forhold har gjort at der i den usikre tid som fulgte efter laugsvesenets
ophevelse alltid i de avgj ørende øieblikk har vært kultiverte og
frem-synte menn av faget, som har grepet inn og ledet utviklingen i det rette
spor. Og selv om kanskje ennu ikke flertallet av landets
gullsmed-firmaer estetisk sett kan regnes med, så vil det forhåpentlig ikke, takket
være fagets ypperlige organisasjon og den fortrinlige undervisning de
nye krefter nu har fått og får under direktør Jakob Prytz’s ledelse,
vare lenge innen hele faget blir gjennemsyret av den moderne
inn-stilte kvalitetsfølelse som utmerker de ledende firmaer.

Stilistisk sett har gullsmedkunsten i den siste menneskealder
gjennem-gått de samme faser som kunstindustrien forøvrig. Fra l’art nouveau
gjennem forsøk av nasjonalromantisk karakter, parallelt med sterkt
individualistiske maleriske eksperimenter til nyklassisismen omkring 1925.
Siden har de ledende firmaer på rent rasjonalistisk basis og under sterk
hensyntagen til den industrielle fremstilling arbeidet sig frem til en
uan-strengt norskpreget funksjonell »sølvstil», og skal jeg her fremheve et par
av de mest karakteristiske fellesdrag i den norske gullsmedkunst av idag,
så vil jeg først og fremst peke på den streben efter å skape stramme,
rettlinjede former, ofte litt tunge henimot det monumentale selv i det
lille format, dernæst på den fint detalj erte dekorasjon, enten anvendt
som en velplasert rik massevirkning underordnet formenes ledd, eller
anvendt kun som et enkelt point på et forøvrig smykkeløst korpus.
Videre må merkes hvorledes såvel korpus som dekorasjonen utformes
i nøie overensstemmelse med de mest moderne tekniske hjelpemidlers
krav og muligheter. Et særdrag er også den ganske store utstrekning

i32

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Sep 30 02:49:26 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nordkal/1936/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free