Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Norsk brukskunst av Thor B. Kielland - Keramikk
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
norsk brukskunst
emaljen har fått som ledd i sølvarbeidenes dekorasjon, og i smykkenes.
Også som selvstendig gren spiller emaljekunsten i øieblikket en stor
rolle, særlig translucid-emaljen. Teknisk sett tor det sies att de norske
gullsmeder både i sølv og emalje, delvis også i gull, står høit, og det er
i det hele tatt bemerkelsesverdig hvor skarpt gullsmedene har fulgt
med i fagets tekniske utvikling, hvor forholdsvis tidlig de ledende
verk-steder har utvidet sig i industriell retning, og hvorledes de har
for-stått å utnytte maskinene i et fruktbringende vekselbruk med
hånd-arbeidet. De førende firmaer innen norsk gullsmedkunst av idag er
J. Tostrup og David Andersen i Oslo. Hos Tostrup leder Jakob Prytz
i kraft av sin sterke og utpregede personlige formelle og maleriske
begavelse den kunstneriske utvikling sammen med flere medarbeidere,
bl. a. Oscar Sørensen og Hanna Visund. Hos David Andersen er det
særlig Ivar David Andersen sammen med Lie Jørgensen der setter sitt
preg på firmaets produksjon. Av andre gullsmedfirmaer skal i denne
forbindelse nevnes Th. Marthinsens sølvvarefabrikk i Tønsberg, Axel
Holmsens emalje ver ksted og gullsmedene H. Hohle og A. Frisch i Oslo.
Sølvet har fra gammelt av hatt så fast fot i Norge at plettvarer og
tinn hittil iallfall har hatt forbausende lite marked. Følgen er også at
vi på disse områder ikke kan vise noen bemerkelsesverdig produksjon.
Et par av de ovennevnte
gullsmedfirmaer
fremstiller nok en del sobert
moderne formet tinn, og
»Glasmagasinet» har
også på Høvik bruk
tatt op produksjonen.
Enkelte kunstnere har
også forsøkt sig i
genren, bl. a. Helge Thiis,
men lengst i personlig
utformning av
materialet er Gunnar Havstad
kommet.
Seriebokbind av Sverre Pettersen
i3 A
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>