Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Norsk brukskunst av Thor B. Kielland - Bokkunst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
norsk brukskunst
hånden synes dette å skulle
lykkes. De sammenbundne
konturer begynner nu å tre
frem. Bak arbeidet ligger
først og fremst de store
forlags interesse og vilje,
f. eks. Aschehoug,
Cappelen, Gyldendal og Steenske
forlag i Oslo, og John
Griegs i Bergen, m. fi. og
boktrykkerienes energi og
dyktighet, A. W. Brøgger,
Centraltrykkeriet,
Grøndahl & Søn, Morten
Johansen, Mallingske og
Moestues m. fi. i Oslo,
Dreyers i Stavanger, Beyer
i Bergen. Forleggerne og
boktrykkerne har foruten
å eksperimentere og
ar-beide frem mot et sobert nas jonalt boktrykk, med iver og giede søkt
samarbeide med kunstneriske krefter særlig for bokens illustrering. På
bakgrunn av Werenskiolds og Munthes store innsats i 80—90 årene har
en rekke av våre betydeligste kunstnere virket som illustratorer. De
fleste har fulgt den Werenskioldske »Naturalistiske» linje, Henrik
Sørensen, Per Krohg, Axel Revold, Ridley Borchgrevink, Reidar Aulie,
Jorun Sitje, m. fi.
»De har det felles at bokillustras jonen for dem alle er sporadiske
opgaver, de bare leilighetsvis har beskjeftiget sig med. Få eller ingen av
dem har tatt bokens utseende som helhet op til kunstnerisk foredling.
De har vært en av deltagerne i et felles foretagende, som de har trådt
til utenfra. Derved har de tilført bokkulturen ny inspirasjon,
uvurderlige og friske oplevelser, ny fantasi i tilgift til den kunstneriske innsats de
har ydet som tegnere. Men deres relativt sjeldne deltagelse har under-
i36
Bokbind fra H. M. Refsum, Oslo
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>