Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Et Kulturskred. Belyst af den evangeliske Reformation af Michael Neiiendam
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ET KULTUR SKRED I NORDEN
til det yderste følsomt
i sit Samvittigliedsliv
og tillige urkraftigt i
liele sin
modsætningsfyldte Struktur. Det
er den religiøse
Spænding i Forholdet
mellem Guds Dom over
Synderen og dennes
Afmagt overfor
Dommen, der driver
Reformationen frem. Den
katolske Kirke var og
er et omfattende
Naa-desinstitut med
Lægemidler for alle
Menneskelivets Onder. Men
der var i denne
Naades-anstalt intet
Lægemiddel, der varigt kunde
stille Klosterbroderen
Martin Luthers
Sjælenød. Ikke Aflad, ikke
Relikvier, ikke gode
Gerninger, ikke Faste eller nogen anden Form for haardhændet Askese, ja
end ikke selve Bodens Sakramente. Han følte sig under Guds Dom og Vrede,
ikke fordi han paa nogen Maade havde forset sig mod Klosterets Levevis
eller almindelig borgerlig Anstændighed, men i dette indre og ubetinget
personlige religiøse Forhold som Synderen Ansigt til Ansigt med Guds Krav
om Retfærdighed. Luther oplevede ikke nogen pludselig Omvendelse; paa
Baggrund af dybe Sjælekampe modnedes hans Indre i Aarene 1513—14 for
Forstaaelsen af Sammenhængen mellem Guds Retfærdighed og
Barmhjertighed, fremfor alt i Tilknytning til Studiet af Romerbrevet, der sammen med
95
Martin Luther
Efter et Kobberstik af Lucas Cranach fra 1521
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>