- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1938 /
102

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hugo Simberg — Dödens och djävlarnas målare av Holger Wikström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hugo Simberg

en nedsänkt skatt och en flicka, som blev förhäxad under sökandet efter
skatten. Antagligen har man funnit flere tolkningar till bilden. Om man
frågat Simberg, så hade svaret väl endast blivit ett småleende. Berättelsen var
för honom av underordnad betydelse. Han ville giva en stämning av något
fantastiskt och mystiskt. Det riktiga är väl att anamma bilden utan tolkningar,
som en stämning frampressad i denna form. Där finnes mycket som för tanken
till nittiotalets gudar, Böcklin, Stuck och allsköns billig litterär symbolism,
men man kommer ej ifrån att även ett egenartat temperament, Hugo Simberg,
sticker fram lejonklon. Där finnes en lågmäld primitivism, som verkar äkta.
Den tekniska otympligheten — avsiktlig eller faktiskt beroende på teknisk
oförmåga — ingår här som absolut del i helheten.

«Hösten» och «Frosten» höra till de bilder där Simberg är mest sig själv.
Det dekorativa helhetsgreppet är mycket starkt. De kunna knappast kallas
berättande i litterär bemärkelse, utan äro närmast uttryck för
känslostämningar hos konstnären. Delarna betonas ej perspektiviskt, utan ingå som
färg- eller linjebildande dekorativa element i enheten. Dystra, intensiva
lokalfärger skänka verken deras egenart som färg och bidraga till ökandet av
stämningsintrycket. «Hösten» är hållen i en
mörk färgskala, med mögelgrönt,
svavel-gult och levrat blod. «Frosten» andas vit
isighet, över skogen i bakgrunden skifta
färgerna och skapa en av dessa
stäm-ningsmättade skogsfonder —
skymnings-ocli gryningslandskap från Niemenlautta
— vilka ständigt och ständigt återkomma
på Simbergs tavlor. «Fantasi» eller «Oro
i skogen» är väl en dröm från skolbänken,
en stämningston i det undermedvetna,
prässad fram i bild. Här — som överallt i
de fantastiska kompositionerna — tycker
man sig förnimma reminiscenser från
barndomens drömvärld blandade med

Fattigfan med tvillingar. Etsning. Ateneum, Helsingfors

Diablerier förekomma som raderingar av olika slag från slutet av 1890-talet

til Simbergs sista är

102

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:04:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordkal/1938/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free