- Project Runeberg -  Nordens kalender / 1938 /
107

(1931-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hugo Simberg — Dödens och djävlarnas målare av Holger Wikström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hugo Simberg

en «fattigfan» och
Döden som det sorglöst
lekande
människobarnets ofrånkomliga
följeslagare. På «Två
passagerare» ros Döden
och en «fattigfan» till
en väntande segelbåt.
Ämnet kunde giva
upphov till spekulation.
Simberg avfärdar det
med ett skratt, låter
fanens svans sorglöst
svepa i vattnet.

«Höst i skogen»,
«Vårstämning»,
«Ba-stun eldas» kunna stå som prov på Simbergs förmåga, att i de vanligaste
motiv med enkla medel få fram det irrationella över tingen. «Höst i skogen»
är mest tidsbetonad med sina stiliserade träd och den antropomorfiserade
stubben, men i «Vårstämning» är varje detalj realistisk och dock har Simberg
fått in ett hisnande perspektiv av fattigdom, ettrig vårblåst och sävlig dumhet,
förmildrat och insvept i en försonande humor. «Bastun eldas» giver den
dolce-far-niente-stämning, som på den finländska landsbygden är förknippad
vid det bad, med vilket man sköljer bort arbetsdagens möda.

Det är Simbergs fantasibetonade verk, som gjort att man så ofta
sammanställer honom med Ivar Arosenius. Någon påverkan av Arosenius kan man
ej påvisa i Simbergs konst, dessutom är väsensskillnaden dem emellan stor.
Arosenius är högljuddare, frodigare; färger och linjer leka och spela i
dionysisk yra. Simberg är i sina fantasibetonade verk kargare, mera försynt; vet ej
om han vågar lägga fram det som han har att giva. Kanske där kommer fram
skillnaden mellan rikssvenskt och finlandssvenskt psyke. Arosenius är trots
sin sjuklighet full av tro på sig själv och sin konst. Simberg är beroende av
resonans från yttervärlden. För Arosenius är det nog att tillfredsställa den
egna skaparviljans krav, Simberg vill även tillfredsställa kraven utifrån.

Simbergs fantasibetonade verk rönte ringa uppskattning av samtiden. Han

Dödens trädgård (Paris 1896). Etsning, Ateneum, Helsingfors

107

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:04:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordkal/1938/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free