- Project Runeberg -  Nationalmusei målningssamling : nordiska konstnärers arbeten : beskrivande katalog /
8

(1942) [MARC] Author: Carl Gunne, Gertrud Serner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kort översikt över det svenska måleriets utveckling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ehrenstrahls konstnärlige arvtagare blev hans lärjunge
David von Krafft, mest känd för sina Karl XII-porträtt.
Krafft, vars konst innebär en tydlig reaktion mot den
svassande representationsstilen, inför i konsten en kärvhet och
stränghet, som har inre sammanhang med den hårda tid, Sverige
genomgick under de långa ofredsåren vid 1700-talets början.

En annan av Ehrenstrahls lärjungar, den högt begåvade
svenskfödde Mikael Dahl, emigrerade till England, där han
blev en betydande och uppskattad porträttmålare. Även de
främsta konstnärerna ur Meytens’ krets, hans son Martin von
Meytens d. y. och hans systerson Georg Desmarées, förlade
sin verksamhet utrikes, den förre till Wien, den senare till
München, och återvände ej mer till Sverige.

Bland David von Kraffts elever märkes främst Georg
Engelhard Schröder, som utfört dekorativa takmålningar,
representerande en övergångsform från barock till rokoko.

Med den konstnärsgeneration, som födes omkring 1700, slår
rokokostilen igenom i det svenska måleriet, främst företrädd
av mästarnamnen Lorens Pasch d. ä., Olof Arenius och
Gustaf Lundberg. Genom Lundberg, den förste av de svenska
konstnärer, som studerade i Paris, börja de för det svenska
måleriet så fruktbärande förbindelserna med Frankrike.

Efter en nära 30-årig vistelse i Paris, där han fann en
lysande mecenat i den svenske ambassadören Carl Gustaf Tessin
och blev en eftersökt porträttör hos de högsta kretsarna,
verkade Lundberg till sin sena ålderdom i hemlandet. Hans
porträtt präglas av sval kolorit, milda toner och en med dessa
harmonierande graciös, mjuk form. Han blev vår mest
betydande företrädare för rokokons luftiga pastellmåleri och den
främste konstnären vid Lovisa Ulrikas hov.

Vid sidan av Lundberg är Alexander Roslin vår mest
lysande rokokomålare. Efter att en tid ha arbetat i hemlandet
verkade han under några år vid olika hov på kontinenten, bl. a.
i Bayreuth, och begav sig sedan till Paris, där han snabbt
acklimatiserade sig och överhopades med beställningar och officiella
hedersposter. Under några år vistades han därefter i
Stockholm, S :t Petersburg och Wien, men återvände till Paris, där
han fick atelier i Louvren och förblev verksam till sin död 1793.

8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:05:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordmal/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free