- Project Runeberg -  Nationalmusei målningssamling : nordiska konstnärers arbeten : beskrivande katalog /
10

(1942) [MARC] Author: Carl Gunne, Gertrud Serner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kort översikt över det svenska måleriets utveckling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Per Krafft d. ä. och Lorens Pasch d. ä. Ingen av dem når en
Roslins eller en Lafrensens raffinemang och tekniska
skicklighet, men de representera en ny nationell skola, som
utmärker sig för realism och mera okonventionell karaktärisering.
Krafft är det borgerliga gustavianska porträttets mästare. Inom
genremåleriet motsvaras han av Per Hilleström, vars måleriskt
verkningsfulla konst ger oss originellt uppfattade bilder ur
samtidens liv.

Elias Martin var tidens störste landskapsmålare. Han
utbildades under inflytande av engelsk landskapskonst, men efter
återkomsten till Sverige få hans arbeten en omedelbar
friskhet och lyrisk kraft, som är helt nordisk och genomströmmas
av samma anda som Bellmans pastorala diktning.

Den engelska skolans porträttmåleri införes i Sverige av C.
F. von Breda, elev av Reynolds. Hans måleri står i tydlig
motsättning till den franskorienterade gustavianska salongskonsten.
Han är lyriker och romantiker, och hans kolorit är intensiv,
känslobetonad, än blek, än feberhet.

Breda är det sista stora namnet i det svenska
1700-talsmå-leriet, en epok då den svenska konsten blommade rikare och
knöt vidsträcktare förbindelser än någonsin tidigare.

Den följande perioden betecknar en avmattning efter
uppsvinget under den gustavianska tidén. Porträttmåleriets
främsta representant under 1800-talets första decennier är Per
Krafft d. y., utbildad i Paris hos David. Något senare
framträda O. J. Södermark och J. G. Sandberg, redliga men föga
fantasifulla representanter för romantiken. C. J. Fahlcrantz är
en mera betydande företrädare för den romantiska
landskapsstilen.

1830-talet inleder en ny period, som står i den s. k.
emigrantkonstens tecken. De flesta av våra bästa konstnärer
bosatte sig då i utlandet, framför allt i Rom men även i Paris,
och sände därifrån hem dukar till utställningarna i Stockholm.
Denna konst representeras främst av den lysande
engelsksko-lade akvarellmålaren Egron Lundgren samt den fine och
solide landskapsmålaren G. W. Palm, vars Italien-bilder från
1840-talet med sitt känsliga valörmåleri och sin finstämda
kolorit bevara en säregen friskhet.

10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:05:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordmal/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free